Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

20:11 | February 16, 2022

Sleep wear från Hunkemöller

Sovplagg från Hunkemöller

Jag hoppas att alla mår bra och har haft en fantastiskt start på denna vecka!
Jag själv har kommit in i en sådan bra fas i livet nu att det är svårt att ta in att jag inte alltid mått såhär. IVFen gjorde verkligen sitt och nu när vi skiftat fokus och jag bara gör saker som får mig att må bra…WOW! Alltså wow! Jag vaknar varje morgon och är taggad på vad dagarna ska erbjuda och jag måste verkligen säga att träningen har verkligen gjort sitt. När jag tränar blir jag så vrålhungrig och enbart sugen på mat. Jag vet att vissa kan känna sötsug efter träningspass men det enda min kropp skriker efter är husmanskost! Och såklart en varm härlig dusch och en skön sömn på det.

Jag har ju startat nu ett 4 veckors program på Instagram tillsammans med min PT. Och vi gör det mest för skojs skull och för att hjälpa andra som kanske inte har möjligheten att ha en PT eller inte vet riktigt vad de ska träna när de är på gymmet. Så vi bjuder liksom på ett program som funkar för de allra flesta. Och sättet vi tränar på gör att man tonar kroppen genom att bygga muskler. Och jag vill inte att man ska vara rädd för att lyfta vikter, det finns de som tror att man blir stor som en body builder genom att lyfta tungt men tro mig när jag säger att det tar flera år att få en sådan kropp. Målet här är att bli stark och få en funktionell kropp som orkar med dagens utmaningar och lite till.

Och när man tränar så är det ju superviktigt att låta kroppen få vila och återhämta sig. Sömn och kost är A och O för att man ska få bra resultat med träningen. Och jag själv behöver 9 timmars sömn för att bli utvilad. Man brukar säga att 8h är optimalt, vissa klarar sig på 7 men jag själv behöver den där extra timman för att verkligen må bra!

Och nu är det ju så att jag har ett så himla roligt samarbete med Hunkemöller då jag älskar sovplagg. Alltså pyjamaser i olika modeller, finare men även lite gulligare och framför allt sköna! Kan inte tänka mig något värre än att försöka att sova i något som är hårt eller rispar mot huden. Jag själv älskade att sova i urtvättade bomulls T-shirtar men det kändes inte sådär jätteroligt att gå runt i en sådan innan man lade sig eller till morgonkaffet. Så när jag kollade ut lite sovplagg hade jag svårt att välja för det fanns så mycket otroligt fint! Plus att dom har ju så mycket mer än bara sovplagg om man kanske känner att man är på jakt efter lite skönare eller kanske sexiga underkläder. Det finns verkligen något för alla och jag själv föredrar komfort, vet inte om det har med åldern att göra men på Hunkemöller så känns det skönt att man inte behöver välja det ena eller det andra. Utan de fina sovplaggen är även sköna!

Hunkemöller har även väldigt trevliga rabatter samlade på en och samma sida och ni kommer dit här: Rabattkod!
Är det specifikt sovplagg som ni är på jakt efter, så hittar ni dom här: Nattkläder!
Eller är det så att ni vill uppdatera er underklädeslåda med matchande set eller kanske lite sexigare underkläder så hittar ni dom här: Sexiga underkläder!

     

20 kommentarer



01:00 | February 1, 2022

Seed Cycling


Det känns som att de enda jag pratar om är min IVF-resa men den har blivit så stor del av mig och många val jag gör idag (inom det området) är på grund av den. Efter att ha tagit med än 100 sprutor in i min kropp av mediciner som påverkar kroppen otroligt så vill jag verkligen göra saker som får den att må bra. Och jag försöker att få den att må bra genom naturliga medel, som tex kosttillskott och kosten. Och jag har läst lite om Seed Cycling som ska hjälpa kroppen under en menscykel.

Kärnor, frön och nötter tex innehåller otroligt mycket bra saker för kroppen och kan även hjälpa din hormonbalans samt menscykel att bli mer regelbunden, boosta ditt progesteron och även hjälpa mot PMS. Jag själv har alltid haft en bra och regelbunden cykel men jag vet ju inte riktigt hur det kommer att vara nu när jag väl får min mens. Jag har ju inte fått tillbaka den än efter att jag fick ta sprutan mot utomkvedshavandeskapet. Men när den kommer så tänkte jag testa Seed Cycling. Och man använder sig av linfrön, pumpakärnor, solrosfrön och sesamfrön.

Såhär gör du:
– Ta 14 matskedar av linfrön och 14 matskedar pumpakärnor. Mixa dom så det blir lite som ett pulver. Anledningen till varför man mixar dom är för att kroppen lättare ska ta upp det plus att det är lite lättare än att sitta och tugga i sig allt. Häll sedan upp i en behållare med lock. Detta blir din Follikulärmix.
– Ta 14 msk solroskärnor och 14 msk sesamfrön och mixa ihop dom samt häll i en behållare med lock. Detta blir den Lutealmix.
– Detta förvarar du sedan i kylen där det är mörkt och svalt och för att se till att skydda de bra fetterna så bra som möjligt.
– Första dagen i den menscykel, det är den dagen du får din mens, då tar du två matskedar av Follikulärmixen. Du kan blanda i det i en smoothie eller kanske strö över din gröt på morgonen.
– När du får din ägglossning (för en regelbunden cykel så brukar det ske runt dag 14) börjar du ta av din Lutealmix istället. Jag personligen använder mig inte av något preventivmedel utan jag tar temp på morgonen och kollar även sekret för att säkerställa att jag fått ägglossning. Om man inte vet när man har ägglossning, har en längre cykel eller kanske en väldigt oregelbunden så  kan man ju använda sig av ägglossningstest. Men du börjar med din Lutealmix när du har bekräftat en ägglossning.
– När mensen kommer igen så går man tillbaka till sin Follikulärmix.

Innan man börjar med detta kan man ju läsa på lite om detta men det här är (vad jag förstått) ett bra sätt för att få en bättre hormonbalans och även boosta kroppens hormoner. Och i min situation så vill jag ju såklart göra allt som på något sätt boostar kroppen så att den ska må så bra som möjligt. Och som vi känner nu kommer vi inte att fortsätta med IVF utan jag och Elias vill få våra kroppar att må så bra som möjligt för att ha bättre odds i framtiden när vi känner oss redo igen.

Jag är verkligen ingen expert eller har stor erfarenhet av just detta så läs på och rådfråga läkare mm om du är osäker på om detta är något för dig. Plus att det är olika rekommendationer vart man än är (lyfter fram detta då vissa nämnde detta i kommentarsfältet). I Sverige är intaget 1-2 msk och här i Kanada/ USA är det 4-5 msk per dag. Så det är upp till var och en. Men superbra att ni delar med er info!

Om det är någon av er som testat detta så får ni gärna dela era erfarenheter i kommentarsfältet!

29 kommentarer