Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

20:01 | May 29, 2019

Mitt nya kostschema


Yes jag går ju på nytt kostschema och tänkte visa vad det är jag äter under dessa kommande dagar/ veckor. Jag ligger på 500kcal i underskott och det fungerar alldeles utmärkt för mig just nu. Det här är bara under en kortare period och det är för att tajta till kroppen det sista. Jag har ju gått på kostschema sedan i februari för att se till så att min kropp fått i sig alla vitaminer, näring mm som den behöver för att fungera optimalt när jag tränar och vill bygga muskler. Jag har legat stabilt på samma vikt sedan jag började så målet är ju alltså inte att gå ner utan omvandla fett till muskler. Och nu efter ganska många veckor börjar det kommer ganska tydliga resultat och det är för att jag inte stressat fram något utan min PT lade upp en långsiktig plan som fungerade alldeles utmärkt för mig.
DET HÄR ÄTER JAG NU:
Frukost: Ägg, fetaost och grädde. Det gör jag till en omelett.
Mellanmål: Avokado, gräddfil och rom. Det rör jag ihop till en god röra.
Lunch: Kycklingbröst, spenat, paprika, solrösfrön, oliver, sallad, mozzarella, olivolja och balsamvinäger.
Mellanmål: Proteinshake.
Middag: Tonfisk, kronärtskocka och romansallad. Jag steker ihop det och använder salladen som skal så det blir till en wrap.
Anledningen till varför jag inte skriver ut hur mycket av allt jag äter är för att det här är anpassat efter mig. Min kropp, min storlek, min förbränning och min träning. Det är min PT som även är en otroligt påläst (läs nördig) fysiolog som vet hur min kropp fungerar som gjort detta till mig och det täcker alla mina behov för att jag även ska må bra.
Förra året gick det ju åt helskotta med mitt kostschema men det var pga jag mådde otroligt dåligt, mitt psyke var så ostabilt att det gick käpprätt åt helskotta. Det sa även min PT att det fanns en stor risk för det med tanke på min livsstil då men jag gav mig inte…förrän jag stupade totalt. Nu är jag mer stabil än någonsin och tycker verkligen att det här känns jättebra. Jag blir väldigt mätt på allt och det är ändå rätt så gott. Eller så har jag bara sänkt mina krav på mat efter hans kostschema haha! Men minsta lilla att jag känner av att något blir för tufft då återgår vi bara till det som fungerade tidigare.
Anledningen till varför jag bytt kostschema är för att jag känner att jag faktiskt vill testa på att deffa ner mig lite. Nu när jag kommit så långt på det första upplägget vi hade är jag redo för nästa bara för utseendets skull. That´s it. 🙂
Gud kostschema låter så tabu, många förknippar det med “gå ner i vikt” men i många fall är det för att just täcka kroppens näringsbehov så man får i sig tillräckligt. Så döm inte folk som säger att dom går på “diet” eller kostschema när ni inte vet anledningen. 😉
Har ni förresten gått på kostschema någon gång?


15 kommentarer



15 kommentarer om “Mitt nya kostschema”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Är de typ lchf ?

    Reply
  • Nej inte provat diet. Men det du äter nu allt verkar gott. Det blev en bakelse för mej nu på kvällen. 😊 vill ha varmare. 14 grader i maj tycker jag är kallt. Hoppas du och stitch har det bra.

    Reply
  • Har gått på kostschema sen i februari och tränat med PT! 😃 Har äntligen kommit igång ordentligt sen ett längre uppehåll och jag inspireras otroligt mycket av dig. Älskar att du delar med dig av dina pass, tänk kring kost och allt sånt! Körde till exempel ett riktigt mördarpass från din instastory igår.

    Reply
  • Har gått på kostschema när jag var inlagd för anorexia, så kostschema förknippar jag med negativitet. För att må bra ska man lära känna sin kropp så bra som möjligt, äta regelbundet, när man är hungrig, sluta när man är mätt, äta varierat och röra på kroppen, UTAN några tvång. Hela sjukdomen började med en egen kostschema där jag tränade och räknade kalorier, tills det till slut tog över hela livet. Allt gjordes på schema, det fanns mindre och mindre utrymme för spontanitet. Sen när man blev inlagd så skulle man återigen följa ett schema, äta frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsmål, noll utrymme för träning. Kroppen fick ställa om sig från ett extremt till ett annat ( eller det andra är enligt näringsfysiologer det rätta sättet att äta). Men nu när man är mer informerad om att kvinnor och män är väldigt olika, kvinnor är olika varandra. BMI är också väldigt missvisande, då kvinnor har olika biologiska vikter, som påverkar deras hormoner och mens. Jag minns att jag och min kusin (som har samma längd som jag), vägde ungefär samma vid en tidpunk och jag hade förlorat min mens, vilket i sig borde varit en varningsklocka för att min kropp nått en vikt den inte trivs med. Jag trivdes med vikten, men det gjorde inte min kropp. Just därför hatar jag allt som har med väga och mäta och räkna kring mat och kropp. Idag vet jaf inte vad jag väger, jag vill inte veta. Jag är 170 lång, gick från att väga 65 kg (som var normalt för min kropp, men inte mitt psyke), till att väga 38 kg, och fick vid ett tillfälle sondmatas. Så till alla därute, om du inte är en tävlingsidrottare eller har en ohälsosam vikt som påverkar din hälsa, låt bli att väga, mäta, räkna, utesluta, börja leva istället!

    Reply
  • Sant! Känns inte helt friskt med kostschema och inte tillåta sig sånt som man tycker om som hotellfrukost…

    Reply
  • Nej jag är för mkt livsnjutare för det och älskar mat 🙂 försöker äta varierat och nyttigt men unnar mig även del gott. Tränar regelbundet och tycker det funkar bra. Prins Daniel sa det bra “man kan äta av allt, men inte alltid”. Det tycker jag är bra. Äter ofta nyttigare mån-fre och unnar mig till helgen. Tycker det är lättare då att äta hälsosamt när man får äta lite gott emellan, annars skulle det inte vara värt det för mig och tror ja konstant skulle tänka på mat 😂
    Har du någon “cheat dag”/ får unna dig till helgen eller när du känner för det eller är detta 24/7?

    Reply
  • Aldrig haft kostschema och ej heller PT. Skulle vilja prova det.

    Reply
  • Så duktig är du! Så kul att läsa om träning och din kost! Fortsätt med det och kämpa på<3 Kram

    Reply
  • Hej! Ser väldigt gott ut! Kan du inte lägga ut några recept på det du äter? 😊

    Reply
  • Hej!
    Kan man få bort annonsfönsterna på din blogg? De fastnar när man scrollar. Vill gärna besöka din blogg oftare men får spel på just anonserna så jag besöker bloggen mer sällan.
    Ha det

    Reply
  • Shit jag hade kunnat äta allt du äter på en dag i ett enda mål 😄

    Reply
  • Wow, det är inte mycket mat! Ser ut som alldeles för lite kalorier om du tränar … eller nja även om du inte tränar. Ser extremt lite ut, under 1000 kcal helt garanterat vilket är på tok för lite.
    2 ägg = 200 kcal
    Lite grädde = 100 kcal
    Lite fetaost = 50 kcal
    Lunchen med kyckligen ligger väl på ca 400 kcal
    Tonfisk på salladsbladen gissar jag runt 250 kcal
    Äter du bara 1000 kalorier / dag? Det är ju ALLDELES för lite hjärtat 🙁

    Reply
  • Hahahah men gud skojar du med mig? Du är inte ens i närheten av att räkna rätt här. Jag äter bra mycket mer än det!

    Reply
  • Nej, jag skojar inte. Var har jag räknat fel då?

    Reply
  • Sorry, missade att läsa texten så noga och trodde du åt det som du hade fotat/på bilderna … ber om ursäkt. Då blir det ju mer kcal vilket är sunt 😀 ♥

    Reply