Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

17:58 | December 18, 2017

Träningskalendern! Lucka 18- Omvänd tabata


Idag kl 12 hade jag PT-tid hos Kalle som håller till på WörkOut The Studio. Även fast att jag har utbildning själv så är det skönt att gå till någon som faktiskt har bra mycket större koll än vad jag har, sätter ihop pass så jag slipper att tänka. Idag gjordes en analys och en kropp är aldrig helt 100, jag är lite sne, vissa av mina muskler aktiveras inte som dom ska så idag fokuserade vi på de djupare magmusklerna. Jag har ofta kopplat på framsidan av mina lår samt ryggmusklerna när magen ska arbeta, jag har inte kunnat få rätt kontakt och det innebär att andra muskler kompenseras. Det var ett väldigt jobbigt pass och jag har fått hemläxa till nästa gång vi ses.

Men jag tänkte tipsa om något som Kalle satte mig på direkt och det var omvänd tabata på wattbike. Man behöver inte ha en sådan här cykel utan man kan köra på en vanlig men i mitt fall skulle Kalle se hur jag trampade, om det var något ben som tog i mer än det andra. Men omvänd tabata fungerar precis som det låter, du arbetar allt vad du har i 10 sekunder och sedan trampar du i lugnt tempo i 20 sekunder.

Börja först med att värma upp på cykeln, jag trampade i ungefär 10 minuter så att jag verkligen var varm och hade fått upp pulsen sedan körde vi igång. Jag tog i allt vad jag hade i just 10sek och sedan trampade lite långsammare i 20sek. Såhär gjorde jag sex gånger och det kanske inte låter så mycket men jag kan säga att jag var alldeles död efteråt, jag hade sådan syreskuld i kroppen.

När man jobbar såhär så pressar man mjölksyratröskeln, och resultatet du får av detta är som att ha joggat i 45min. Du ökar på din förbränningen med ca 10% under dagen så det är perfekt att slänga in i början av ett pass om du har som mål att förbränna fett.

Jag var som sagt alldeles död efteråt, det flimrade framför mina ögon, mina lår var alldeles stumma och det tog säkert 5 minuter innan min puls lagt sig. Efter det körde vi teknik och avslutade med att cykla ytterligare 10min i väldigt lugnt tempo för att skjutsa ur slagget ur kroppen.

Så idag kan ni köra valfritt träningspass men testa att slänga in detta i början av passet, förbered er på att vara helt slut efteråt! 😉


7 kommentarer



7 kommentarer om “Träningskalendern! Lucka 18- Omvänd tabata”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Kan du rekommendera några bra vitaminer. Maca är dom bra. Jag köpt flytande vitaminer men märker inte att jag är piggare. Däremot tar jag en matsked malen ingefära i yoghurten och den ger effekt. Eller finns det någon annan som vill råda om vitaminer berätta gärna. 😊😉

    Reply
  • Maca hjälper till att balansera humöret väldigt bra!
    D-vitamin nu under vintern och Omega3, dom tar jag själv 🙂

    Reply
  • Hej Annica! Jag hittade ett gammalt inlägg från dig som jag sparat. Det här: http://annicaenglund.se/pt-prova-pa/
    Jag lade märke till att dina vader ser smalare ut redan efter en vecka och att det är stor skillnad vecka tre. Jag har själv ångest över mina stora vader. Jag undrar om du har tränat på något särskilt sätt för att ändra formen på dem? Har du några tips till mig vad jag kan göra för att mina vader ska bli slankare? Det skulle betyda jättemycket om du svarade. Tack på förhand & kram

    Reply
  • All typ av benträning kommer ju ta i vaderna så squats är ju kanonbra, tåhävningar, utfall etc. 😉

    Reply
  • […] började passet med lite rörlighet och förbränning, jag körde omvända tabata som ni kan läsa om här. Sedan blev det […]

    Reply
  • […] Omvända tabata på cykel (se detta inlägg) 12×4 raka marklyft, 24kg 10×4/ ben uppkliv på bänk, 12kg 12×4 höftlyft, 20kg […]

    Reply
  • Hej! När du körde denna, vilken nivå på cykeln hade du? ☺️

    Reply