Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

17:46 | July 4, 2017

Går upp i vikt av träning

Kostdagbok under en vecka där jag inte tänkte på vad jag åt.


Veckan efter gjorde jag en förändring, dock inte helt 100% bra men mycket bättre än veckan innan. Så man bör tänka på vad man stoppar i sig för det kommer att göra skillnad.

Hej Annica!!

Jag är en tjej på 25 år. Har följt dig på sociala medier i flera år och jag ser så mycket upp till dig, du verkar vara en sån mysig person och du ger mig så mycket inspiration till träning, mat och livet.  Du är nästan lika lång som jag (1.60) Jag undrar bara vad du äter på en hel dag? Och hur mycket du tränar? Tränar du mest cardio? Eller även med vikter? Tränade med vikter förut men fick så stora lår och rumpa och gick upp 10 kg av det..  så slutade med det för det såg så konstigt ut till min kropp när man inte är så lång. Kollar du mycket på vikten? Jag tycker det är så otroligt jobbigt, bara jag äter en liten måltid så går jag upp nästan 2 kg. Det känns som kroppen lägger på sig mer vikt när man är kort..
 
Nu har jag gått ner de 10 kg och nu väger jag 46 kg och vikten pendlar upp till 48 kg varje gång man äter. Går du också upp 2 kg när du äter? Problemet med mig är att de 2 kg försvinner inte sen, utan stannar kvar..
 
Har hittat en diet där man vattenfastar varannan dag! Den går ut på att man äter hur mycket man vill och vad man vill på måndagen sen fastar man på tisdagen också fortsätter det så. Älskar mat och har så svårt för små portioner, vill ha mycket mat.  Tror du det är en bra diet? Din kropp är så slank och snygg och det är svårt att få till den när man inte är så lång.
Tacksam för svar.
Kram Olivia

SVAR: Hej Olivia! Vad gulligt av dig, vad glad jag blir! <3

En bra dag äter jag mycket, startar dagen med havregrynsgröt, tar en smoothie på förmiddagen, äter kanske en sallad till lunch, tar en bar eller frukt på eftermiddagen och sedan middag på kvällen. Så jag äter väldigt mycket för att orka och hela tiden har energi.

Jag tränar mellan 3-5 dagar i veckan och när jag tränar så är det mycket högintensiv träning med mycket kroppsvikt men även fria vikter. Jag mixar WörkOut med gym eller crossfit. Jag skulle säga att det är mer vikter än cardio. Nu är det iofs uppehåll med WörkOut så det blir bara gym nu och då tränar jag med tunga vikter och få repetitioner och ändå är jag inte biffig.

Alltså det är svårt att gå upp 10kg genom att bara träna. En människa kan bara gå upp ca 2 kg per år i rena muskler, det som är utöver det är mycket annat som kroppen samlar på sig. Så det kanske var pga något annat du gick upp så mycket? Ändrade du kosten eller lade du till kosttillskott? Jag själv väger ca 50kg idag och har haft samma vikt i typ 4 års tid vilket betyder ändå att jag har en bra balans när det kommer till träning och kosten. Jag bryr mig inte om hur mycket jag väger, skulle vågen visa 60kg och jag såg ut som jag gör idag så har jag inga problem med det. Det viktigaste är såklart att jag mår bra och gillar det jag ser i spegeln. Jag kan ge ett exempel på när jag vägde 45kg så hade jag större storlek i kläderna än vad jag har idag, alltså kroppen kan bli smalare trots att man går upp i vikt för att du omvandlar fett till muskler. Så skit i vågen för du vet inte vad det är som väger. Kroppen kan pendla mellan 3kg en vanlig dag, det är inte konstigt. Och det är ju för att vi äter och dricker, så gör mig en tjänst och sluta kolla på vågen. Okej? 🙂

Sådana där dieter vill jag egentligen inte uttala mig om men dessa dieter där man ska fasta vissa dagar, vissa tider etc tycker jag är skit. För att kroppen ska ha en bra balans måste den få energi varje dag och istället för att gå på något diet så se hellre över vad du stoppar i dig. Är det näringsrik mat som gör att du blir mätt eller äter du lite för att du är rädd att gå upp i vikt och så kanske något annat slinker ner, tex något snacks? Ät mycket mat om du vill så du blir mätt, för bra mat gör dig inte tjock eller överviktig.

Jag är 155cm, äter varje dag och mycket mat. Vissa dagar äter jag skit andra är det jättebra men jag ser för det mesta till att ha en bra balans för att jag ska fungera som människa och för att min kropp ska fungera som den ska. Mitt råd är att föra en kostdagbok och var ärlig, ändra inte dina vanor för att du skriver den utan skriv upp exakt allt under en vecka samt vilka tider du äter. När en vecka gått då kan du se över hur du ätit och sedan göra en förändring. Här ovan kan du se hur jag åt förut och hur det se ut numera, det är skillnad och jag har inte gått upp något i vikt eller storlek. Skillnaden är att jag mår mycket bättre och har mer energi.

Var inte rädd för mat, var heller inte rädd för att träna tungt för ju mer muskler kroppen har desto lättare har den att förbränna och skippa vågen. Kramar <3


6 kommentarer



6 kommentarer om “Går upp i vikt av träning”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Vilket bra schema. Behöver se över min kost .men varit stressad och nu är det dags att mer börja ta hand om sej själv.

    Reply
  • Verkligen, det är så viktigt!

    Reply
  • Bantningspiller – http://tonzes.com/slimse.htm Jag förlorade 15 kg i mindre än 2 månader och övervikten kom aldrig tillbaka.

    Reply
  • Säg till någon gång om du vill ta dig ann en REJÄL utmaning med kost och träning…. MIG
    Alltså jag tror mig äta bra, jag tror mig träna bra, tungträning, bra kost, men något blir fel, gick just upp från 65 till 67 på vad?! Muskler? Inga kläder passar, så varför styrka? Det kan inte vara muskler. Vad gör jag fel, vad blir fel. Säg till om du vill testa dina skills på levande “kanin”. 😉

    Reply
  • Men många tror det till man får det svart på vitt att det kanske inte är så himla bra… 🙁

    Reply
  • Jag vet att alla är olika osv, men jag är 160cm och ligger på strax över 56 kg. JAG hade sett anorektisk ut om jag vägde 46 kg. Jag tränar styrka och cardio (är boxare, så tränar mycket intervall och explosivt) 4-5 dagar i veckan och ligger runt 1750 kcal/dag. Äter mig mätt varje dag, sex gånger om dagen.
    Du borde se över din kost, och absolut inte stirra dig blind på vågen.

    Reply