Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

15:11 | March 27, 2017

Hur ska jag träna efter graviditet?

skarmavbild-2017-03-27-kl-11-54-35Hej Annica ,
Jag har en fråga om träning efter graviditet , hoppas att du kan svara på detta .
Jag har vart en aktiv person innan graviditeten .. tränade 3-5 ggr i veckan å det var ganska blandat styrka å kondition .. när jag blev gravid vågade jag inte träna , jag var rädd att jag skulle göra något fel och samtidigt så blev jag extremt trött och började få foglossning , så under hela graviditeten har jag inte tränat . Nu har jag fött mitt barn och det har gått snart 4 veckor jag har börjat gå ut på promenad men det blir inte direkt någon power walk dels för att man är öm inunderlivet samt att jag har ont i knä och leder , under graviditeten hade jag det också men då är det ändå förståligt eftersom man är tung men nu är jag 10 kg lättare ändå har jag ont , konstigt nog !
Men min fråga är , vet du något om man kan börja träna nu ? lite lättare styrka å promenader eller ? kan man göra situps ? har hört något med magmuskler och bråck ?! hoppas du kan svara på detta vilket blev lite flummigt känns det som men jag hopas du förstår !!
Mvh // Gamze

SVAR: Hej Gamze!
Vad bra att du lyssnade på kroppen under din graviditet. Har man inte ont är det inga problem att träna, man ska inte vara rädd för det men däremot bör man undvika övningar där man använder sig av buktrycket. Det behöver man ofta koppla på när man lyfter tungt, pressar mm så under graviditeten så bör man gå över till mer uthållighetsträning, lättare vikter men fler receptioner.

Mitt råd till dig är att börja med Mama Mage appen, den är suverän. Många som vart gravida tränar efter den och är supernöjda just för att du måste klara vissa saker innan du kan gå vidare på nästa nivå. Så ladda ner den. 😉

Nu vet ju inte jag hur din graviditet har vart i övrigt men börja inte alls träna hårt utan låt kroppen få lägga energin på att läka efter dessa månader med bäbisen i magen. Håll koll så att dina magmuskler börja gå tillbaka som dom ska och att kroppen känns bra och fungerar optimalt. Efter en graviditet kan man ha kvar relaxinet i kroppen upp till 16 veckor vilket gör att kroppen är mer rörlig så belasta den inte för mycket.

Du kan köra mycket stabilitetsövningar själv, tex plankan men jobba inte med tex vanliga situps då magmuskulaturen måste få komma tillbaka. Det går bra me lågintensiv träning de första 6-8 veckorna och om du tränar lätt styrketräning så undvik övningar där vikten är långt ut från kroppen pga relaxinet. Och något du måste träna upp är din bäckenbotten, kör knipövningar varje dag så ofta du kan så att även det blir starkt igen. 😉

Lycka till med träningen och grattis till bebisen. 😀


6 kommentarer



6 kommentarer om “Hur ska jag träna efter graviditet?”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Hej! Kan inte du göra ett träningspass för tonade armar? ?:)

    Reply
  • Kolla min senaste youtube video 😀

    Reply
  • Åh detta ska jag ta del utav! Jag är 20 år gammal och min kropp har helt försvunnit efter min graviditet och jag har fortfarande inte tagit tag i det och sonen blir snart ett år! Hjälp haha 🙂

    Reply
  • Hej Annica!! jag tränar 4-5 gånger i veckan väldigt högintensiv träning, och min fråga handlar inte om mina resultat utan mitt hår! Vad gör man med håret när man tränar så mycket? Jag MÅSTE duscha efter varje pass, finns liksom ingen annan lösning. Men upplever att håret blir så förbaskat torrt trots produkter och balsam. Hur gör du? du tränar ju ofta, har du något knep på hur man ska göra ?

    Reply
  • Kan du visa vasen du köpte på Mio hur den ser ut med blommor i. Den liknar klongvasen. Tack.

    Reply
  • Hej !! Jag är en tjej på 16år och bloggar på Nouw. Jag bor mitt i Stockholm och lever livet. Jag är modell för klädföretag / smink och älskar mode. Kolla in min blogg på
    http://www.nouw.com/shansi
    På min blogg kommen ni att kunna se vad jag gör på min fritid, när jag är modell och ibland går på event. Samt att min familj har lite kontakter med olika kändisar så därifrån kommer ni att få hänga med på saker.

    Reply