Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

15:10 | March 23, 2017

Äter jag kolhydrater?

7-day-food-diary-template_366463Den dåliga veckan när jag inte tänkte på vad jag åt!

matdagbok-1När jag tänkte på vad jag åt! Jag hade så mycket mer energi! Läs hela inlägget här!

Hej Annica! jag har en liten fundering hur du tänker med ”dieter” och framförallt på kolhydrater. Äter du kolhydrater och när? och vilken ”typ” av kolhydrater äter du? Man får alltid höra om att man inte ska äta kolhydrater för att gå ner i vikt, men förstår inte hur man ska kunna orka träna då, jag har försökt men det funkar inte för mig… berätta gärna hur du ser på just kolhydrater och när, och om du äter det!
Tack för en inspirerande blogg, massor av kärlek till dig!
Kram Bella

SVAR: Hej Bella!
Självklart äter jag kolhydrater! Jag startar alltid min dag med Cirkusgröt och den innehåller bland annat havregryn och jordnötssmör och det är kolhydrater. Jag har sagt tidigare att jag undviker det men det var innan min PT-utbildning och innan jag hade så stor koll på vad faktiskt det var för något. Vi människor behöver kolhydrater för att fungera optimalt, dom hjälper oss att ha energi om dagarna så för mig är det superviktigt att äta kolhydrater.

Men sedan finns det bra och mindre bra kolhydrater. Jag brukar tänka att det som är ihopsatt som tex pasta och bröd hör till de mindre bra och sådan som växer som det är tex potatis, ris, quinoa, nötter, bönor etc hör till de bättre. Självklart kan du äta bröd och pasta men välj då de som är fullkorn. 😉

Viktnedgång är en enkel mattematik egentligen, du behöver göra av med mer energi än vad du får i dig. Du behöver alltså förbränna mer kalorier än du får i dig och det är här många gör fel. De tänker att de måste äta mindre portioner och röra på sig så mycket mer men i själva verket kan du äta lika mycket som innan bara det att du väljer “rätt typ av mat”. Man ska inte vara rädd för att äta maten utan det är det på sidan om som ofta slinker ner som man ska hålla sig borta ifrån och det är här jag tipsar dig att föra kostdagbok.

Jag själv gjorde det under två veckor, en vecka där jag åt som vanligt och en där jag tänkte på vad jag åt. Well, skillnaden kan du se ovan. Så för kostdagbok och se vad du kan ändra för något i din vardag när det kommer till maten. Sedan planerar du in att få i dig ungefär fem mål om dagen, starta med en bra frukost, ta en frukt eller så till mellanmål. Ät din lunch och blir du sugen på något efter det så käka lite nötter och kvar så står du dig till middagen. Är du fortfarande hungrig efter middagen så gör lite kvällsfika.

Det är viktigt att du äter mat för att ha energi så du orkar att röra på dig, träna, jobba, tänka, leva! Ät dina kolhydrater men skippa skiten som ofta slinker ner på sidan om. Och kom ihåg att träningsresultat tar lite tid, du får inte det över en natt. Jag själv såg skillnad efter tre månader när jag började träna så ge inte upp, du kommer att klara det! 🙂


4 kommentarer



4 kommentarer om “Äter jag kolhydrater?”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Kosten är verkligen A och O :))!! Kika gärna in hos oss , skriver om småbarnslivet mellan Sverige o Spanien då vi har hus både här o i Marbella . <3

    Reply
  • Jag tycker jag ser något väldigt oroande … ÄTER DU INGENTING EFTER TRÄNING?! Det är ju förenat med livsfara. Superviktigt att äta efter träningspassen! Lärde ni inte er detta på PT-utbildningen?

    Reply
  • Jo jag äter middag efter min träning. Träningsaktiviteten ligger längst ner på schemat bara men jag äter middag efter.

    Reply
  • Aha, då läste jag schemat fel … så klantigt av mig. Ber om ursäkt! Då är allt i sin ordning 😉 Kram!

    Reply