Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

18:41 | September 19, 2016

10 grymma tips för att sova bättre!

sleeping-beautMarcelo har kommit hem nu efter gymmet, jag har vart duktig och gjort lite mat. Jag tänkte klippa lite filmer som jag gjort och efter det ska vi kolla lite tv och mysa.

Det börjar bli kväll nu och därför tänkte jag dela med mig av mina bästa knep hur man lättare somnar på kvällarna. Detta har verkligen fungerat på mig så några av tipsen kanske fungerar lika bra på er:

1. Regelbundna tider. Ha regelbundna tider när du lägger dig och kliver upp. Det är inte alltid lätt när man jobbar natt men försök att komma ini det så gott du kan. Det kan ta några kvällar att komma in i det men försök att lägga dig samma tid varje kväll för då kommer kroppen att vänja sig och tillslut vara trött den tiden och somna snabbt.

2. Se till att äta i god tid innan du lägger dig. Är du hungrig när du ska sova så kommer du får en jobbig natt och det är stor chans att du vaknar med huvudvärk. Äter du för mycket strax innan du lägger dig kan det blir jobbigt med matsmältningen, kroppen måste arbeta på högvarv och kroppen vill vara vaken. Se till att äta ca 3h innan du lägger dig.

3. Undvik koffein! Denna känns ganska självklar så en kopp kaffe bör man undvika på eftermiddagen och kvällen. Men det finns även många teer som har en uppiggande effekt, tex svart och grönt te så var noga med att ta ett te som har en lugnande effekt på kroppen.

4. Pilla inte på telefonen. Det gäller även datorn och tvn. Det är ganska svårt att undvika att inte kolla tv på kvällarna men lägg bort datorn och telefonen ca 2h innan du lägger dig får då börjar hjärnan varva ner och det är lättare att somna.

5. Skriv ner sysslorna. Är det så att du har mycket att göra och verkligen inte hinner klart, skriv ner allt på en lapp till dagen efter. Ligger du och tänker på allt du ska göra kommer du ha svårt att somna och när du väl gör det kanske du glömt bort vad du skulle göra. Ha lappen bredvid sängen för kommer du på något när du ligger där kan du snabbt bara skriva ner det med.

 6. Träna. Det här är det som gör störst skillnad på mig i alla fall. Tränar jag på kvällen kommer jag hem helt död, duschar, äter middag och slocknar med detsamma. Det är så skönt att lägga sig när man tränat hårt för när kroppen väl slappnar av tar det inte lång stund innan man sover djupt.

7. Ta ett varmt bad. Är man jättepigg och klockan är strax efter 21 och man vill börja bli trött, lägg dig i ett bad. När vattnet är varmt så blir man lätt “dåsig” efteråt och alldeles slut i kroppen, då är det lätt att somna.

8. Ha ett mörkt och tyst sovrum. När du ska sova är det viktigt med ett mörkt rum. Ha bra mörkläggningsgardiner eller en skön sovmask. Det ska även vara tyst så inga tv-apparater eller datorer ska stå på i rummet.

9. Ha inte för varmt. Det är lättare att somna i ett svalt sovrum än ett för varmt så se till att ha en skön temperatur i rummet.

10. Mindfulness. Fungerar inte något av dessa knep så gå in på Youtube och sök upp “Mindfulness”. Det brukar hjälpa mig när inget annat fungerar. Sätt in ett par lurar i öronen och slappna av till den härliga musiken. eller guiden


0 kommentarer



Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här