Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

18:10 | July 18, 2016

Löpteknik

lopteknikPendla med armarna, fotnedsätt under höften och lutningen. Jag själv måste öva på att luta mig mer framåt.

Ligger helt slut i sängen hemma. Marcelo plockade upp mig efter min utbildning på Safe Education eftersom han precis tränat klart och så fort jag hoppade in i bilen somnade jag till. Alltså så slut som min kropp är nu har den inte vart på länge. Ett tips till er som kommer att gå den här utbildningen -pausa ditt jobb på sidan om för att det är tufft annars. För mig har detta blivit som två heltidstjänster och det har kanske inte vart det mest optimala men jag har ändå fått det att fungera. 😉

Idag hade jag löpteknik på schemat och är det något jag verkligen vill komma igång med igen så är det löpningen. Jag har nog alltid har någorlunda bra löpteknik, det som jag skulle kunna bättra på är min lutning för får jag till den så kommer jag även att få löpsteget mer under höften.

Tre generella saker som man bör tänka på när man springer:
-Armarna ska pendla. Vissa låser fast sin överkropp och roterar åt den sidorna lite när de springer. Armarna ska pendla precis som dom gör när du tex gör indianhopp, fram och tillbaka. Inte åt sidorna.
-Luta dig tillräckligt långt fram. Ställ dig upp, börja sedan falla framåt med rak kropp. När du känner att dina hälar släpper golvet och du åker framåt det är då du fått till rätt lutning på kroppen och det är den lutningen du ska ha när du springer för att få en bra fart.
-Landa under höften. Hur foten landar inte är det första man kollar på för att ja du kan rulla på foten, dock vill man landa mer mitt för att kunna få med sig farten så mycket som möjligt. Men det är mer viktigare att foten landar precis under höften. Det som händer då är att du får med dig farten framåt, sätter du foten för långt fram kommer du bromsa upp farten och det kommer bli mycket tyngre att springa. Men lutningen och fotnedsättningen sitter mycket ihop, får du till lutningen brukar nedsättningen falla på plats. 😉


2 kommentarer



2 kommentarer om “Löpteknik”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Du gör det bra som får allt att fungera med utbildningen och jobbet på sidan av ♥
    Vi tränar jättemycket löpteknik och löpstyrka nu inför kommande innebandysäsong. Skitroligt och jag inser hur viktigt det är med löptekniken för att inte dra på sig skador och att få med sig farten bland annat :]

    Reply
  • Hej Annica 🙂 min fråga har inte med detta inlägg att göra. Såg att du hade en snygg och enkel marinblå keps, vart är den ifrån? 🙂 Jag letar som en tok efter en snygg enkel blå keps men har svårt att hitta det då de flesta har för stor skärm för mig (jag har litet huvud)
    Kram Johanna

    Reply