Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

17:17 | July 9, 2016

Tips på konditionsträning

safe educationPå vår lunchrast sitter vi ute i solen för att proppa massa D-vitamin i kroppen. Vi skiter lite i att vi sitter på marken bland skräp och fimpar. 😀safe education
Hemma efter en ruggigt rolig dag på Safe Education, den bästa på länge! Vi började med att köra en jäkla massa kondition på morgonen och att träna kondition är faktiskt svårare än vad man kan tro. Jag trodde det bara var att springa för att konditionsträna men nej, precis som med styrketräningen måste man överbelasta för att bli bättre. Med andra ord så måste man såklart köra hårdare genom tex högre hastighet när man springer, högre lutning eller kanske under en längre period. Man måste helt enkelt pusha sig själv hela tiden för att bli bättre. Det låter ju logiskt när jag säger det såhär man när jag väl har tränat kondition själv så har jag bara sprungit och that´s it. Sedan på eftermiddagen blev det fokus på seniorträning och graviditetsträning och det tänkte jag berätta mer om till veckan. 😉

borgskalaFör att konditionsträna på bästa sätt så är pulsklocka oslagbart, alltså där ser du ju hur din puls är och hur den ökar när du kör. Börjar den gå ner ja då vet du att du måste pusha dig själv ännu hårdare för att bli bättre. Har man ingen pulsklocka så kan man använda sig av något som kallas för Borgskala. När man springer kan man känna efter hur det faktiskt känns när man ligger på en viss nivå genom att placera sig själv på skalan. Det är den ni ser ovan.

Några versioner på konditionsträning:
Kortintervall:
15/15 x 20 (jobba 15sek, vila 15sek, 20 gånger) 85-95% av maxpuls
Långintervall: 3/1 x 6 (jobba 3min, vila 1min, 6 gånger) 85-95% av maxpuls
Tabata: 20/10 8 (jobba 20sek, vila 10sek, 8 gånger) 95-100% av maxpuls genom hela tabatan


6 kommentarer



6 kommentarer om “Tips på konditionsträning”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Vet att du redan gjort ett inlägg om detta för inte så längesen. Men jag har verkligen dålig hållning och behöver hitta övningar som kan öva upp min hållning. Jag går inte på gym och har inte några träningsredskap hemma, kan du tipsa om övningar där man inte behöver redskap eller kan använda sig av sådant som finns i hemmet som bygger upp bra hållning?
    Sedan vill jag bygga upp mina bröstmuskler också. Jag tycker mina bröst hänger lite för mycket och är lite för stora, det kan hjälpa lite med att träna bröstet då va? Föreställer mig ju ingen push-up effekt precis men kanske lite mer fasta ändå. Likadant där, kan du tipsa om bröstövningar utan redskap eller med sådant som finns i varje hem?
    Tack för en superbra blogg!

    Reply
  • Hej! Detta har inget med inlägget att göra men måste bara fråga. Alltid när jag rakar mina armhålor ser det ut som att jag har hår kvar fast det är helt lent. Det är liksom som en grå fläck där håret har varit. Jag använder en hyvel med 5 blad och rakgel så försår inte vad jag gör fel. Har tidigare använt hårborttagningskräm och har hört att det kan missfärga armhålan. Har du något tips vad gäller rakning under armarna? Tacksam för svar❤️

    Reply
  • Kommer svar imorgon efter kl 14 🙂

    Reply
  • Hej! Jag har läst din blogg och följt din youtube väldigt länge nu och älskar allt du gör, du är verkligen en stor inspirationskälla.
    Jag undra lite hur man ska tänka och göra för att komma igång med träningen, vad man ska tänka på och vilken typ av träning som är bra att börja med. Jag rider ungefär 4 dagar i veckan och försöker få till en “vanlig” tränings dag också, men jag vet inte riktigt vart jag ska börja. Jag är ändå ganska stark i kroppen efter alla timmar i stallet men jag vill bygga upp lite mer muskler och kanske förbättra kondition.
    Skulle betyda mycket om du svarade då du är en stor förebild. Hade gott, kram!

    Reply
  • Hur ska man tänka vid vilan? Är det aktiv vila, alltså promenad eller är det stillastående vila? Älskar f.ö. din blogg och dig, du är en enorm inspirationskälla på många plan! Puss och kram

    Reply
  • Älskar att du går den här utbildningen nu så att jag får en massa bra tips! 😀

    Reply