Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

18:59 | July 8, 2016

Såhär får du bättre kondition!

Maxtest puls Maxtest pulsMaxtest pulsÄr det något som jag däremot har lätt att få upp pulsen i så är det att maxa i burpees! 😀

Alltså gud jag tror jag kommer att spy närsom, vi hade maxtest idag på cykel på min PT-utbildning på Safe Education. Och för er som inte vet vad det är så ska man cykla allt vad man har till det typ svartnar för ögonen och man vill spy och när man “ger upp” så kollar man vilken puls man har via pulsband och klocka. Jag gjorde mitt bästa men fick inte alls upp pulsen som jag ville eftersom jag blev alldeles stum i mina ben. Jag har tränat dom ganska hårt de senaste dagarna så jag fick inte ut max men jag kommer definitivt göra ett till test när jag känner att mina ben är pigga och fräscha.

Varför gör man då maxtest? Jo det är för att ta reda på vilken puls man har när hjärtat slår som snabbast. Alla har en maxpuls och den går inte att förändra genom träning eller så utan vi har den vi har. Däremot kan vi träna och påverka vilopulsen. De som är vältränade har en längre sådan och det betyder att hjärtat behöver inte pumpa lika mycket däremot pumpar hjärtat ut mer blod i kroppen vid varje slag och det är något som är väldigt positiv effekt inom träning.

Så man tänka att en otränads person hjärta slår ungefär 80 gånger under en minut och en riktigt vältränad persons hjärta slår 40 gånger under en minut så får dom runt samma mängd blod för att det vältränade hjärtat får runt en större mängd blod vid varje slag. Detta var ett exempel men det är så det fungerar med när man har en låg vilopuls.

I alla fall, när man fått reda på sin maxpuls så kan man utifrån den ta reda på hur man ska konditionsträna för att bli bättre. För då vet man vilken puls man ska ligga på innan man får mjölksyra. Så ännu ett exempel, idag fick jag 187 i maxpuls och eftersom man ska ligga på minst 70% av sin maxpuls för att få bättre resultat så skulle jag då alltså ligga på minst 130 i puls och uppåt när jag konditionstränar för att bättra min kondition och få en lägre vilopuls.

Alltså det är nu jag har fattat det här med pulsband och liknande och fasen vilket bra redskap det är! Det är verkligen det bästa redskapet för att kunna få bättre kondition och även bli uthålligare, alltså “skjuta upp” mjölksyran. 😀


6 kommentarer



6 kommentarer om “Såhär får du bättre kondition!”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Sånt test gör dom på sjukhus med när dom kollar hjärtat. Det är tufft men bra. Kolla på expressen där dom har en film med en tvättbjörnsunge som blir räddad. Jag börjar nästan gråta o vad gullig den är. Hoppas ni får en mysig helg o du mår ok ha det fint.

    Reply
  • Aha det visste jag inte 😀

    Reply
  • Jg såg på din snap story att du skulle ha DN sport klocka, ett tips på en puls klocka är suunto ambit sport. Den klockan har otroligt mycket funktioner och man kan välja mellan världens alla sporter osv. Jag vet många som använder denna klocka (inklusive jag, som håller på med löpning & längdskidor) och som är väldigt nöjda med den. Klockan är bra eftersom man själv kan välja hur de olika skärmarna ska se ut på tränings passen, och man kan även ha fler skärmar/sidor som man kan bläddra imellan genom passets gång.
    Hoppas detta ger dig mersmak för en suunto klocka, PS bloggen & din youtube kanal är fantastisk, inspirerande.

    Reply
  • Tack så mycket för tipset kära du!

    Reply
  • Hej Annika! Jag kan tipsa om denna pulsklocka http://www.elgiganten.se/product/mobil-tele-gps/traningsklocka/TTSPCARDIOBL/tomtom-spark-cardio-gps-traningsklocka-large

    Har en själv och är så nöjd, kan användas i många situationer som löpning, gång, cykling, simning osv. Jag rekommenderar denna då den mäter pulsen via klockan och man slipper pulsbandet som ska sitta runt kroppen. Vilket jag tycker om.

    Gillar du inte denna rekommenderar jag ändå märket tomtom

    Reply
  • Åh taaaaack för tips!

    Reply