Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

14:19 | May 26, 2016

Träna hemma!

1462357834-9793Ett inlägg som jag gjorde för ett tag sedan i samarbete med Boka Direkt. Men eftersom det är så efterfrågat på hur man tränar hemma så kommer inlägget även här i bloggen! 😀

För det är ju så att alla har inte möjligheten att ta sig iväg till gymmet eller gruppasset för lite träning men har man motivationen så går det lika bra att träna hemma. Det finns många redskap i hemmet som du kan arbeta med, har du barn så involvera dom i träningen, sätt dom på axlarna och gör benböj tex. Ett till redskap som jag är övertygad om att alla har hemma är ett par strumpor eller handdukar. Dom kan man använda väldigt mycket inom sin träning.Namnlös1Här kommer fyra magövningar man kan använda strumporna till:
1. Stå på alla fyra, skjut händerna ifrån dig och kom sedan tillbaka till utgångsposition. Gör 5-10st och vila, upprepa 3-4 gånger.
Namnlös22. Stå på plankposition och dra sedan benen mot händerna, här gäller det att spänna bålen och skjuta rumpan rakt upp mot taket. Sedan skjuter du tillbaka benen i utgångsposition. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

Namnlös33. Samma utgångsposition som den förra men här ska benen dras upp mot händerna varannan gång och rumpan ska hållas nere. Försök alltså att vara så rak som möjligt. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.Namnlös44. Den här övningen är lite mer avancerad men klarar man av de två tidigare övningarna så ska denna inte vara några problem. Då står i plankposition, drar benen mot händerna, skjuter ut dom åt varsin sida och sedan nedåt till utgångsläget. Så du gör cirklar med dina fötter på golvet. Gör 5-10st och upprepa detta 3-4 gånger.

Namnlös6Sedan följer tre stycken benövningar som man kan göra med hjälp av ett par strumpor:
1. Du står stabilt på ena benet och skjuter det andra bakåt. Dra sedan in det igen parallellt med andra foten och sedan skjuter du bak det andra. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.
1462357839-97932. Samma sak här, du står stabild på ena benet men skjuter ut det andra åt sidan. Dra sedan in det igen till utgångsposition och skjut ut det andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.
Namnlös73. Den här övningen tar väldigt mycket på rumpan. Du står parallellt med fötterna, sedan skjuter du ena foten snett bakom dig medan du böjer på andra benet. Dra sedan tillbaka benet som är bakom dig till utgångsposition. Sedan gör du samma sak på andra benet. Gör 5-10st på varje ben och upprepa detta 3-4 gånger.

Kom ihåg att det är bara fantasin som sätter stopp, det finns mycket redskap i hemmet som man kan använda för att träna. Ta barnens hopprep och knyt fast i ett träd och använd som TRX-band. Fyll två stycken 1,5 litersflaskor med grus eller jord och använd som hantlar och sedan kan du även knyta på dig träningsskorna och ta en härlig löprunda. Det är bra träning för ben, mage, rumpa och även konditionen!


4 kommentarer



4 kommentarer om “Träna hemma!”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • Glöm ej heller att ni kan kolla på dvd o träna hemma. Finns olika pass. Detta väder o fy hatar att det är 25 o sen 10 grader. Ok om det var 18 . Nej det är tufft för j älskar solen.

    Reply
  • Bra tips!

    Reply
  • Var kommer dom snygga träningskläderna ifrån? 🙂

    Reply
  • Din kropp är verkligen så sjukt snygg! Inspiration är du! 🙂

    Reply