Det förekommer cookies på annicaenglund.se. Genom att fortsätta läsa på annicaenglund.se godkänner du detta. Läs mer om cookies här.

08:25 | March 30, 2015

Sömnproblem

IMG_9405IMG_9407
Åh vad gott det är med en god kopp kaffe på morgonen, dock gillar jag det bäst svart. Förutom att man vaknar till liv så är det bra för förbränningen också! 😉

Måndag morgon och jag vaknar med ett svullet ansikte, har gjort det under hela helgen och jag tror att det kan bero på mitt löshår. Varför man blir svullen i ansiktet är för att det är stopp i lymfkanalerna där lymfvätskan ska rinna igenom, vätskan under huden som ser till att resan ansiktet på gifter och smuts. Det man kan göra då är att vända huvudet upp och ner och massera lite i hårbotten för det sätter igång kanalerna och lymfvätskan kan rinna igenom som den ska. Men eftersom jag har löshår så kan det bli stopp eftersom jag ligger på dessa små keratinvax-pluttarna, så brukar ni löshårsvänner också vakna svullna så vet ni varför. 😉

Igår så lade jag mig runt 23 och som tidigare hade jag så himla svårt att sova, jag vet inte vad jag ska göra för jag är trött när jag väl lägger mig med sedan ligger jag klarvaken och bara väntar på att försöka att somna och så kan jag ligga i någon timma. Marcelo slumrar till direkt och jag är så avundsjuk! Jag ska gå till apoteket och kolla om dom har något recepetfritt som gör att man somnar lättare på kvällen. Det kanske är så att jag har brist på något i kroppen så kanske det finns något bra kosttillskott eller så dom kan tipsa mig om.

Är det någon av er läsare som har samma sömnproblem som mig? Har ni någon aning om vad det kan vara?


26 kommentarer



26 kommentarer om “Sömnproblem”

Leave a Reply

Your email address will not be published.

Jag accepterar villkoren som finns här

  • jag har haft sömnproblem nästan hela mitt liv. När jag var yngre drack jag nåt te som gav “ro” till kroppen. Sen ska man andas in med magen och ut genom munnen så somnar man fort om man inte har större problem. Jag själv har just nu serazet som är receptbelagda men på Apoteket kan du få hjälp! Många behöver bara vitaminer. Lycka till 🙂

    Reply
  • Är det sant? Jag ska testa andningen ikväll, andas alltid med näsan…

    Reply
  • Testa magnesium! Är jättebra och hjälper även vid kramper osv!:)
    http://www.halsosidorna.se/Magnesium.htm

    Reply
  • Ska läsa på om detta!

    Reply
  • På hälsokost finns det något som heter valerina forte. Tycker dom fungerar relativt bra. Testa även att lyssna på någon ljudbok? Det brukar jag somna till.

    Reply
  • Jag försökte med avslappnande musik men det gick inte alls…

    Reply
  • Hade samma problem själv igår kväll. Tror att det är sommartiden som spöka för mig. Min kropp är ju inställd på en viss tid och nu försöker jag tvinga den somna en timme tidigare. (Dessutom gå upp en timme tidigare… Vilket var hamskt..) 🙂

    Reply
  • Jaså, jag tror inte att det är mitt problem för jag är trött samma tid som alltid men kan inte somna.

    Reply
  • åh, vad mysigt! http://www.finest.se/majabjorklund

    Reply
  • Hade samma problem som du ett tag. Fick tips om avslappnings övningar samt lite yoga innan man ska lägga sig. Fungerar riktigt bra 🙂 Då hinner kroppen gå ner i varv och bli avslappnad.

    Reply
  • Jag försökte med stretching med det gick inte alls…

    Reply
  • Ha en bra dag 🙂

    Reply
  • du med!

    Reply
  • Magnesium har en lugnande effekt på hjärnan och kan därför inverka positivt på sömnen. Det är vanligt med Magnesiumbrist och detta kan vara en bidragande orsak till uppvaknande under natten. Ta 400-600 mg till kvällsmålet (kan ökas vid behov) tillsammans
    med B6 för bättre upptag av Magnesium, som i tillskottet MinPlex B, samt tillsammans med ett multivitamintillskott.

    Jag började med magnesium eftersom jag har svårt att komma ner i varv på kvällarna, jag tycker det fungerar jättebra! Kram

    Reply
  • Jag kanske ska börja ta det.

    Reply
  • Jag har samma problem som du, ibland kan jag ligga och vrida och vända på mig i flera timmar medans min sambo slocknar direkt. Något som har fungerat för mig är Valerina Natt, på kvällen går min hjärna på högvarv men med dessa blir jag mer avslappnad och somnar relativt fort. Finns receptfritt på Ica och Apoteket 🙂

    Reply
  • Okej jag ska kolla efter det!

    Reply
  • Stress tror jag. Prova avslappnings övningar. Mindfullness kanske är ngt för dig

    Reply
  • Jag testade stretching och musik…

    Reply
  • Valerina forte är ett bra alternativ. Jag hade själv svårt att sova. Eller har under perioder. Och de har hjälpt mig. Man börjar ta kanske 2 st 1 timme innan man ska lägga sig..o sen kan man fylla på med fler tabletter om man inte kan somna ändå. Dessutom är de inget som man blir dåsig av dagen efter…❤

    Reply
  • Ja det var någon fler som tipsade om detta, ska kollas upp!

    Reply
  • Prova att dricka kamomill te 🙂

    Reply
  • Ja te var det länge sedan jag drack..

    Reply
  • Jag hade exakt samma problem tills jag fick en sån här i present http://ostrichpillow.se
    Den hjälper mig att somna vart som helst så kan verkligen rekommendera den!

    Reply
  • Åh hmm, kanske något för mig!

    Reply
  • Vet inte om du redan gör det men du som sitter mycket vid datorn i och med bloggen är det bra om man inte tittar på varken tv/mobil/dator ca 1 timme innan läggdags. För mycket nya intryck innan man ska sova kan göra att man får sömnsvårigheter. Jag provade att ligga och läsa i sängen när jag hade svårt att somna, jag blev trött på en gång. Intala dig och hjärnan att du blir trött av att tex läsa eller dricka te precis som många intalar sig om att inte dricka kaffe på kvällen för det gör en pigg. Lycka till!

    Reply