Vad ska man ta för kosttillskott?

Wihooo jag är som ett barn på julafton. Jag har äntligen hämtat ut min iPhone XS max och just nu håller den på att återskapa sig från iCloudkopian. Ja jag fattade ju inte att man kunde återskapa den direkt i telefonen, jag trodde man behövde koppla in den i datorn med sladd och allt vad det innebar. Men det ska bli så kul att testa den och se hur det är att jobba från en ny lur men faktiskt en mycket bättre kamera. 🙂

Jo jag fick en hel del frågor kring mina kosttillskott som jag lade upp på min instastory och varför jag tar dom. Så jag tänkte att jag kunde göra ett inlägg som handlar om just vad för kosttillskott man bör ta och varför.

Har man en bra och allsidig kost så är det ju inte sådär jätteviktigt att ta kosttillskott, det tar man för att komplettera om man inte får i sig tillräckligt mycket eller om man har brist på något. Självklart kan man äta till sig det man har brist av, jag vet många som är gravida får järnbrist och istället för kosttillskott kan man tex lägga till lite torkade aprikoser dagligen så kan det hjälpa. Men jag personligen:

Omega 3 är superbra fett som vi även får i oss när vi äter fet fisk som tex lax. Det hjälper till att smörja vårt nervsystem så det fungerar optimalt, samt reparera våra celler.
Zink är en mineral som är jättebra mot infektioner i kroppen, hjälper matsmältningen och ser till att reparera musklerna snabbare efter träning.
Magnesium är också en mineral som hjälper kroppen att slappna av, återhämta sig snabbare och behövs bland annat för produktionen av protein, omsättningen av kalcium samt för normal nerv- och muskelfunktion. Har man svårt att sova eller lätt får kramper om nätterna så kan man ha brist på magnesium.
Bär Boost innehåller otroligt mycket vitaminer och jag tar det för att en vän till mig berättade att han inte blivit sjuk/ förkyld sedan han började med dessa. Jag var tvungen att testa dom och än så länge har jag också klarat mig från att bli sjuk!
Gurkmeja, folk som är hooked vid ingefära har inte hört något om gurkmeja. Gurkmeja är en av de starkaste antiinflammatoriska ämnena som finns, det finns närmare 7 000 vetenskapliga studier publicerade på den aktiva ingrediensen curcumin. Den har flera läkande egenskaper och är en mycket kraftig antioxidant som är tio gånger starkare än vitaminer.
Fokus+ tar jag för att just hålla fokus hela dagarna och slippa dricka koffein. Den ser till att fördela din energinivå på något sätt så att du inte får dippar om dagarna och bli som en zombie som jag själv blev ett tag. Ni vet när man är vaken men skallen är så trött att man bara sitter och är, folk kan prata med en men det går in i ena örat och ut ur det andra.

Något som många av oss i norden får problem med under vinterhalvåret är D-vitaminbrist och äter du mycket lax som också då innehåller mycket Omega3 så finns det en stor möjlighet att du slipper den bristen. Men annars kan det vara smart att lägga till det dagligen då vi inte får så mycket sol under denna tid på året och det kan bidra till att vi blir väldigt hängiga och deppiga. Många som arbetar på kontor och sitter inomhus mycket märker av detta ganska rejält med tanke på att man kanske börjar tidigt om dagen och sedan när man slutar är det mörkt, så man får inte så mycket dagsljus.

Vi människor behöver aktivera oss ute ca 2h för att kroppen ska må bra och hållas i bra rutiner. Med det menar jag inte att vi måste träna ute i 2h utan vi behöver bara komma ut. Jag gör det genom att jag har hund. Jag tar några 20min promenader med Stitch och ser även till att få en längre under dagen som är runt en timma och det bidrar även till att sömnen fungerar bättre.

Det finns lite olika märken när det kommer till kosttillskott och jag kör på vissa från Self och några från BetterYou. Det finns såklart även på Apoteket men när jag testat dom så tycker inte jag att jag märker så stor skillnad… Tar ni några kosttillskott i så fall vilka?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.