Vad bränner mest fett?

tränannica-005-001
Hej Annica!

Jag heter Melissa och tycker verkligen om dig som person och har gjort det sedan du var med i Big Brother. Jag läser din blogg minst 1 gång om dagen och tycker att du bloggar JÄTTE bra!!
Jag tränar nästan varje dag, (är ledig från träningen 1-2 dagar i veckan) och då kör jag lite olika styrkeövningar hemma. Jag ville bara fråga några frågor om din träning.. När du tränar på gymmet springer/joggar/går du alltid först innan du börjar med olika styrkeövningar? Vad bränner mest fett?, att springa på ett löparband eller bara köra styrka? Vad rekommenderar du att jag ska göra om jag vill komma i en bra form (som din kropp) kost,träning osv.? Jag skulle vara jätte tacksam om du skulle kunna svara på mina frågor, och lycka till i framtiden och grattis i förskott till dig och Marcelo på er bröllopsdag 🙂

Svar: Tack vad snällt sagt! 🙂
Jag börjar för det mesta med kondition, det är mycket för att komma igång innan styrkan och sedan såklart för att hålla igång min kondition, det är ju en färskvara. Kombinationen av löpning och styrka är det som bränner mest. Många tror att endast konditionsträning ska ge bra resultat med styrketräning bränner sjukt mycket om inte mer.

Jag är tyvärr inge personlig tränare och har ingen utbildning inom det här området så jag kan inte göra rekommendationer, men jag skulle säga att du borde kombinera kondition och styrka. Att äta kryddstark mat hjälper även förbränningen men satsa mer på träningen och sedan är bra kost också väldigt viktigt om man vill bli fit och må bra! 🙂

Och tack så mycket för lyckönskningarna! 🙂

6 reaktioner på “Vad bränner mest fett?”

  • Sofia skriver:

    Ser ut som du har photoshoppat dina lår?

  • Johanna Brasjö skriver:

    Fettförbränning får man vid lägre puls än när man tränar konditionen, så vill du bränna så mycket som möjligt ska du satsa på promenader i högt tempo. Dessutom börjar inte den förbränningen förrän efter ungefär 30 minuter. (Vad jag har hört..)

  • Sandra skriver:

    Det bästa är precis som du säger! Att kombinera! MEN! Ska man köra cardio och styrka under ”samma” pass så bör man börja med styrkan och avsluta med cardion. Kör du cardion före förlorar du energi och du kommer inte kunna ta i lika mycket i styrkan då du redan har lagt allt för mycket åt just cardion 🙂 men att värma upp ca 10 min med detta gör inget!

  • Anna skriver:

    Hej Annica!
    Jag är en tjej på 16 år och är smal och behöver bygga muskler och få former. Jag äter jätte mycket men det händer inget med min vikt så jag måste ju bygga på muskler. Har du några bra tips hur man ska träna för att få större lår, smalben och armar ? Älskar din blogg!!

  • Susanna skriver:

    Intervallträning bränner mest fett av alla aktiviteter. Ser du bara till aktiviteten i sig exempelvis promenad 1 timme gentemot intervaller 30 min så kommer du under aktiviteten ha brännt mest fett under promenaden, just för att fettförbränningen inte hinner komma igång ordentligt under intervallerna. Dock så gör du av med mer ”energilager” (för att skriva pedagogiskt) om du kör intervaller så efterförbränningen kommer vara mycket större under 24-48h, kallas även EPOC så totala fettprocenten som förbränts blir mycket mer av intervallerna då det är då kroppen ska ”bygga tillbaka” allt man gjort av med 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *