Träningsresultat tar tid!

Jag har snart kört 10 veckor med min PT Kalle och just nu är han sjuk så det är därför jag kör på egen hand men det går ändå bra. Jag har fått ett jäkligt tydligt schema som jag ska följa för att det ska gå åt rätt håll.

Vi började lägga om kosten runt den 16 februari och då var min vikt 55,6kg och då körde vi ganska tung styrketräning för att jag skulle bygga muskler. Jag pendlade mellan 54,3- 56,2kg i några dagar pga och sedan när vi körde på i några veckor så började verkligen musklerna bygga till sig och min vikt ökade sakta men säkert. Sedan gick jag över från tung styrketräning till lättare vikter och fler repetitioner och då lades även kosten om igen. Jag fortsatte att öka i vikt men nu var det också pga jag samlade så mycket vätska. Musklerna behöver göra det för att kunna byggas så jag kändes mig otroligt svullen. Jag ökade ändå några centimeter i omkrets kring armar, ben, mage etc och när man kommer in i den perioden så känns inte mycket motiverande. Jag kände mig bara som en blobb…Hade svårt att få på mig vissa plagg, fick ofta kramper i musklerna, kände mig stel och mycket var jobbigt. Jag gick upp till 58,1kg under den här perioden.

Sedan nu när jag började på mitt kostschema med fokus på deff i fredags blev det skillnad ganska direkt. Jag tappade 1,5kg efter ett dygn och går stadigt ner och idag efter fem dagar på deff har jag tappat totalt 2,2kg och mycket är vätska som försvunnit. Jag känner mig inte alls lika svullen, jag känner mig hårdare än jag vart tidigare och det är kul att kroppen svarar på det upplägg som Kallet givit mig. Det gör mig motiverad till att inte äta sötsakerna som mina vänner har runtomkring mig konstant, dock är det fett jobbigt! Kanske borde sluta hänga med dom under dessa veckor? 😉

Så det var en liten update hur det går nu med mitt tränings- och kostschema. Och en liten reminder; det är ju inte en hemlighet att många ”vill komma i form till sommaren”, det står ju på varenda löpsedel, jag hör folk snacka om det vart jag än går, skrollar man igenom instagram så poppar det med jämna mellanrum upp. För att få ett hållbart resultat, för att inte behöva ”hetsbanta” så måste man vara medveten om att det tar tid. Man kan gå ner i vikt genom att sluta äta men hur hälsosamt är det och hur bra kommer du må då!? För ett hållbart resultat så är det viktigt att ha ett bra upplägg och en bra balans som du kommer att kunna hålla!

Jag vet att många tänker ”jag börjar i maj med min träning” och att försöka komma i form på fyra veckor är inte omöjligt, om man redan är i bra form. Men är man otränad, väldigt stressad och äter ohälsosamt så är det svårt att uppnå bra resultat på så kort tid utan att det blir ohälsosamt! Jag vill inte få er att tappa motivationen, man måste börja någonstans och någon gång för att komma dit man vill. Men sätt inte orimliga krav på er själva! Du ser inte resultat efter en dag eller en vecka. Efter en månad -ja, ytterligare en månad -ja. Ett par månader- definitivt! Man måste vara medveten om att träning tar tid.

Jag var ganska vältränad innan jag började köra med Kalle och mitt mål var ju att ta ner fettprocenten ännu mer så därför har vi haft detta upplägg och vi har ändå kört i snart 10 veckor! När jag väl nått mina resultat så kommer jag att läggas på en mer hållbar nivå.

Nu ska jag ut på en pw med Stitch, vi hörs vid lunchtid! 😉

5 reaktioner på “Träningsresultat tar tid!”

  • Tilde skriver:

    Hur gör man för att tappa vätska? Blir ofta vätskesvullen i kroppen. 😣

  • Josefine skriver:

    Starkt jobbat av dig! 💪 😊

  • Ellen skriver:

    Om man inte styrketränat på en vecka o sen kör igång som vanligt igen – hur vanligt är det att man ska få ”feberfrossa” dagen efter/på kvällen? Jag har fått det två gånger nu, är rädd att jag skadar kroppen på nåt sätt. :/

  • Sandra skriver:

    Jag har verkligen blivit peppad av din blogg när det kommer till kost och träning! Men jag undrar om du skulle kunna rekommendera någon man kan köpa kostschema av? Är väldigt sugen att prova men vet inte vart man ska vända sig. 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *