Större ben och rumpa

1450622331-979311450622313-979311450622325-97931Jag själv har en hatkärlek till burpees, dom är vidriga att genomföra men fan vad bra dom är för konditionen musklerna i hela kroppen!

Hej bästa Annica!

Är 17 år, 160 cm lång och väger ca 50 kg. Jag har rätt stor överkropp och rätt liten underkropp. Jag tränar ca 3ggr i veckan både stryka och kondition hela kroppen. Men trots det så har jag mycket mindre underkropp, allt fett hamnar liksom på överkroppen inte musklerna. Medan mina ben är rätt smala och bär rätt mycket muskler. Vad ska jag göra för att få mer synligare muskler på överkroppen och för att få större underkropp, men samtidigt inte så stor överkropp? Hoppas du förstår <33

SVAR: Hej på dig! 😀
Jag tror jag vet vad du menar. Det är ju så att genetiken ställer till det för många av oss. jag har problem att forma rumpan men jättelätt att få till mina armar medan andra har svårt att få bort fettet på magen men superslanka ben. Ja vi alla har olika problem och därför tränar vi alla olika för att forma kropparna som vi vill.

Du säger att du styrketränar, hur kan dina pass se ut? Det är svårt för mig att veta exakt vad det är du ska göra för att ändra om din träning när jag inte riktigt vet men jag kan ge generella råd. När du styrketränar så kan du fokusera på tex underkroppen men du kan involvera överkroppen. Tex thrusters är en superbra övning för underkroppen men du kommer även att arbeta med armarna och axlarna. Wallballs, samma där och den är även högintensiv vilken gör att du förbränner mer än när du endast kör styrka. Så fort du får upp pulsen så kommer du förbränna mer än om du tex kör ren styrka.

Du kan även lägga om dina konditionspass och köra snabba korta intervaller (tabata) för att få mer explosivitet i benmusklerna, det gör att dom blir större. Det kommer även öka förbränningen på hela kroppen.

Kör du något pass med fokus på underkroppen? Om inte så lägg in det! Om du tränar tre gånger i veckan kanske ditt upplägg hade kunnat se ut såhär:

Måndag: Något högintensiv träning för hela kroppen men med lite mer fokus på underkroppen.
Tex thrusters, wallballs, kettlebell swingar, burpees, upphopp i ett cirkelpass.
Onsdag: Kondition, intervallträning, tabata eller 30sek högt tempo, 1 min lite lägre tempo i ca 15-20min.
Fredag: Fokus ben! Träna tungt med få repetitioner i knäböj, utfall, marklyft, sumosquats, kick backs etc

Hur tror du att den här typen av upplägg skulle kännas? Självklart får du träna vilka dagar du vill men var noga med vilan mellan så att kroppen hinner återhämta sig. Såklart är även kosten en stor del av resultatet man får utav träningen. Se över den och var ärlig mot dig själv. Är det något du inte bör äta så ofta av, du kanske behöver skära ner på vissa grejer och kanske lägga till mer näringsrik kost?

Lycka till med träningen och är det något mer så är det bara att kommentera nedan. Kramar Annica

7 reaktioner på “Större ben och rumpa”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *