Såhär går du ner i vikt!

Jag hade kunnat äta allt detta för samma mängd kalorier som min frukost var. Detta är en frukost, lunch och ett mellanmål. Jag hade garanterat vart mätt längre än vad jag blev på min frukost.

Om man ställer frågan varför många tränar så är ofta svaret ”för att gå ner i vikt”. Och så sent som i morse kom jag på mig själv när jag fyllde i min frukost i Lifesumappen att jag stoppar i mig ”fel saker”. Och ännu en gång -nej det är inget samarbete, jag använder appen för att hålla koll på mitt intag och motion. Och vad vill jag ha sagt med det här då? Jo jag vill inte gå ner i vikt men jag såg hur enkelt det är att stoppa i sig ”fel saker” när man äter och det är det som kan hända när man tränar och tränar, försöker att äta bra men inte går ner i vikt.

Att gå ner i vikt är en enkel mattematik, gör av med fler kalorier än du stoppar i dig. Om man ska få i sig 2000kcal om dagen så måste man göra sig av med fler för att börja gå ner i vikt och det är här träningen kommer in bland annat. Om du äter en bra kost, näringsrik och hälsosam så är träningen något du bör fokusera på. Men tränar du regelbundet, bra och varierat och inget händer nej då kan det vara kosten problemet ligger i.

Så det som hände imorse var att jag gjorde min gröt fast en cirkusgröt och den innehåller havregryn, mjölk, jordnötssmör, kanel, äppelmos och till det drack jag en milkshake från Barebells. Det totalt blev över 1000kcal, jag har alltså bara här fått i mig mer än halva mitt dagliga intag utan att tänka mig för. Milkshaken åkte ner bara i farten för att jag tycker att den är god och äppelmosen på gröten smakade så sött och gott så jag tog en matsked extra. Att stoppa i sig saker i farten eller ta den där extra klicken äppelmos känns kanske inte så avgörande just i stunden men gör du så varje gång du äter, varje dag i flera veckor och månader ja då är det inte så konstigt om du inte får dina resultat. Bara förra veckan köpte jag mig två Cliffbars och åt innan träningen, detta två innehåller lika många kcal som en jäkla Ben & Jerrys. Fattar ni vad enkelt det är att få i sig för mycket av det goda!?

Detta är något som inte gäller för alla men det kan vara problemet i mångas fall. Och trots att jag tränar mycket så handlar det ju bara om ca en timma om dagen ca 4 gånger i veckan, alla andra timmar är jag mer eller mindre stillasittande som många andra kontorsråttor så att stoppa i sig massa extrasnack bara för att är kanske inte det mest optimala för mig om jag nu vill ha mina synliga abs.

Så för att gå ner i vikt måste du göra dig av med mer energi (kcal) än du får i dig. Det betyder alltså inte att du ska äta mindre utan du ska se till att få i dig mycket men av rätt saker. Skaffa Lifesumappen och bara kolla under en vecka hur du äter, jag har ju sagt det förr att föra kostdagbok bara för att få ett hum om hur du äter. Denna app hjälper till jättemycket och det är så enkelt att scanna streckoder på varor man köper och stoppar i sig.

12 reaktioner på “Såhär går du ner i vikt!”

  • Alex skriver:

    ”Att gå ner i vikt är en enkel mattematik, gör av med fler kalorier än du stoppar i dig.” Nej Annica, det är det inte alls… det är faktiskt tråkigt att en person så öppen till mycket kunskap och smart som dig tror fortfarande på den här urgammla myten 🙁

  • Jennifer Pedersen skriver:

    Jag tycker det blir missvisande när man skriver ”Du måste göra dig av med mer än vad du får i dig”. Varför skriver många influenser inom träning inte med sanningen att kroppen behöver att visst antal kalorier för att fungera normalt. Även en människa som ligger helt still en dag måste få i sig den energi som kroppen behöver för att fungera. Jag tror att många inte förstår kroppens fysiologi och äter mindre och strävar efter att bränna det de stoppat i sig under dagen. Det är inte hållbart och kommer bli så himla fel.

    • Annica Englund skriver:

      Fast det är så det fungerar, även om du äter 3000 eller 5000kcal så måste du göra dig av med mer kcal än du får i dig för att gå ner i vikt.

      • M skriver:

        Jag uppfattade Jennifers kommentar som att även en person som ligger still kommer förbränna kalorier/göra sig av med energi och att många inte tar med den energiförbrukningen i beräkningen vilket blir missvisande. Ja för att gå ner i vikt måste du göra dig av med mer energi än du stoppar i dig men för att kroppen ens ska fungera MÅSTE du få i dig energi också.

  • Sofia skriver:

    Jag tycker du kom med jätte bra tips! 🙂

  • Pernilla skriver:

    Precis så är det, enkel mattematik. Jag förstår verkligen inte att det fortfarande finns människor som behöver hjälp med att förstå det. Ät mindre kalorier och rör på dig mer. Som du skriver, man behöver inte äta mindre och definitivt inte svälta sig. Bara äta rätt och få in lite vardagsmotion, det räcker faktiskt. Man måste inte stå och svettas på ett gym 5 dagar i veckan…

  • Anna skriver:

    För att gå ner i vikt måste man inte göra av med mer kalorier än vad man stoppar i sig. Äter man 2000 kcal om dagen så skulle det motsvara två-tre timmars hård konditionsträning varje dag för att bli av med kalorierna. För att gå ner i vikt ska man ligga på ett kaloriunderskott, dvs äta färre kalorier än vad man normalt gör (exempelvis 1700 istället för 2000), inte göra av med alla kalorier man stoppar i sig som du skriver.

  • Rebecca skriver:

    Använder den appen för att hålla koll på vad jag får i mig, har lätt för att äta för lite och sen ”äta ikapp” på godis, bars, kex osv. Här ser man hur MYCKET mat man kan äta om man tex väljer bort en marabouchoklad… (vilket kan vaa bra för mig, och typ hålla mig till en i veckan.) dock får jag Kämpa föe gröna gubbar om jag har målet ”bli hälsosammare” inställt. Har jag ”viktnedgång” är det grönt hela tiden… vad har du för mål?

  • Aldx skriver:

    En läkare på nyheterna sa att man kan faktiskt äta upp till 1700 kcal per dag även som stillaliggande. Jag tror inte folk fattar hur mycket kroppen faktiskt behöver för att bara gå runt.
    Alla tjejer som tror de ska ligga runt 1000 kcal per dag om de inte tränar. Så är det ju verkligen inte!

    Vill du tappa håret, få kass hy och vara yr dagligen så visst! 1000 kcal är säkert bra då.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *