Ryck och stöt på WörkOut

Imorse när jag vaknade kunde jag knappt ta mig ur sängen, jag var sååå himla stel och det första jag var tvungen att göra var att smörja in ländryggen med tigerbalsam och rulla på min foam roller. Igår kväll hade jag bokat in mig på Kalles pass på WörkOut, det var Pischa som sa att vi borde köra det. Well jag har ju då precis kommit tillbaka till träningen. Den här lilla tjejen som pallade 100kg i mark och squat har tappat 7kg, är liksom nätt och tanig om man jämför med då, men jag bokade in mig på den avancerade styrkeklassen.

Vi körde igång och jag tänkte att jag kör allt i min egna takt med lättare vikter så jag i alla fall klarar mig igenom passet men jag märkte också hur min kropp inte allt längre är van vid explosiva rörelser. Så fort jag skulle köra en clean så började det flimra framför mina ögon och vi skulle köra ett tungt komplex med 6st i rad, well jag klarade 2 innan det började svartna och snurra.

Så jag fick ta det ganska lugnt, fokuserade lite mer på tekniken och jag fick även för första gången lära mig clean and jerk, det har jag aldrig gjort innan. Det är när man drar upp skivstången från golvet, kommer under i en front squat sedan ska du stöta upp den i en press. Jag hade lite svårt att få till det men det var ju å andra sidan min första gång, men jag tycker att det är så fruktansvärt roligt att träna med skivstång så jag kommer definitivt köra fler av Kalles styrkepass! 😀

PASS
Block 1)
Komplex: Sprawler, marklyft, stående rodd, clean and jerk, detta görs direkt efter varandra.
– Detta komplex gör du 6 gånger, då har du gjort ett varv. Och detta ska göras 6 varv.

Block 2)
4st enbens marklyft på ena benet
6st enbens upphopp med samma ben
– Detta görs totalt 10 varv så 5 varv per ben.

Det tar ca 45 min att genomföra detta pass, det är jäkligt tufft om man tar rätt vikter för det ska vara tungt. Jag var helt slut efteråt och mina ben skakade och gav vika flera gånger. Många är rädda för att träning ska göra ont eller vara jobbigt men man måste bara lära sig att gilla den känslan. Jag själv har fortfarande problem tex med den här stretchande känslan när man utför yoga eller rörlighet men det är för att den triggar min ångest. Så varje gång jag ska testa på yoga eller köra ett helt pass endast rörlighet så förbereder sig min kropp undermedvetet på att jag kommer att må dåligt och det blir ju jävligt fel. Men precis som med allt annat så är det ju något jag behöver träna bort men jag får ta baby steps till det fungerar.

Yoga är ju något som ska vara väldigt bra om man är stressad eller mår dåligt. Många tror att yoga är någon lall-träning som ”tjejer går på när de inte vill svettas på gymmet” men det handlar mer om att få kontakt med sinne, kropp och själ. Att bli mer medveten om sig själv hur man mår psykiskt och fysiskt. Sedan finns det ju olika yogavarianter, vissa är mer utmanande fysiskt medan andra är just för välbefinnande.

Sedan har jag ju pratat om detta förut, just tung styrketräning är bra för de personer som har det tufft med psykisk ohälsa. Dopaminet och endorfinerna som man får utav det har har jättebra effekt på vårt mående och nervsystemet. Högintensiv träning ger ju större stresspåslag och kroppen har svårt att skilja på om pulsen går upp pga panikångest eller träning. Så därför gillar jag verkligen denna typ av träining så mycket mer för att jag mår så pass bra av den! 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.