Olika muskeltyper

Jag har nämnt några gånger lite om att min kropp består av mycket muskelfiber typ 2 och det är inte så lätt att förstå vad det är om man inte är insatt så jag tänkte att jag skulle gå igenom det lite snabbt.

Vi alla har ju olika typer av kroppar och får olika resultat när vi tränar och det beror väldigt mycket på vad kroppen består av för fibertyp. Man brukar dela in kroppens muskelfibrer i två olika kategorier, typ-1 fibrer och typ-2 fibrer och dessa typer har olika utseenden och svarar olika på tärning. Alla muskler har båda fibrerna och de ligger huller om buller men man kan ha mer eller mindre av en viss typ.

Hur själva sammansättningen ser ut beror på våra gener men det går ju såklart att träna sig för att få mer av en viss typ och då gäller det att träna väldigt hårt för att det ska förändras. Och den här förändringen håller bara i sig så länge man underhåller den genom ”rätt” träning.

Typ-1 fibrer: Dom är långsammare och det är dom som ser till att vi blir uthålliga och utföra en träning under längre period. Tänk er typ en marathonlöpare. Dom är otroligt uthålliga och tittar man på deras kroppar så är de väldigt slanka och smala.

Typ-2 fibrer: Dom är snabba, explosiva och kan utveckla mer kraft än typ 1. Däremot så är dom inte så uthålliga utan fungerar under kortare tid. Här kan vi tänka oss en 100m löpare, dom har större muskler som är mycket mer explosiva.

Jag pratade med min PT Kalle om det här hur roligt det är att se hur Xenia har fått så snabba resultat av träningen medan jag tex får kämpa på ganska hårt för att det ska synas rent utseendemässigt och vi två har ju verkligen två olika kropp- och muskelfibertyper. Jag har ju som sagt mycket av typ 2 vilket gör att jag har lättare att få större muskler, utveckla mer kraft under kortare tid. Jag är som 100m löparen. Det som är nackdelen med att man har den här typen är också att man har lättare att lägga på sig mer fett vilket då gör att det tar lite längre tid att få tex tonade muskler. Xenia har mer fiber typ 1, marathonlöparen, vilket gör att hon inte samlar på sig så mycket fett, hon är lite slankare, mer uthållig men har lite svårare för att utveckla mycket kraft under kortare tid.

Det finns såklart för- och nackdelar med att man har med av den andra beroende på vad man vill åstadkomma med sin träning. Jag var väldigt insnöad på att jag ville ha en slankare kropp men när jag insåg vad snabbt jag utvecklades genom att jag samarbetade med den så blev ju träningen mycket roligare. Jag blev ju bra på det som min kropp var ”skapad till att göra”.

Träning ska vara rolig annars kommer den relationen inte vara långvarig. Det viktiga med träning det är att man inte jämför sig med andra för det tar olika lång tid och vissa träningsformer fungerar inte för alla. Och hur man tar reda på vad för typ av muskelfibrer man har i kroppen det märker man ganska snabbt om man kör allsidig träning eftersom man kommer garanterat att se vad man är duktig på.

Så jag personligen tränar inte för att min kropp ska se ut på ett speciellt sätt utan jag samarbetar med den och låter den göra det som den gör bäst, sedan har jag mitt kostschema för att täcka alla behov som min kropp behöver rent energi-, vitamin- och näringsmässigt.

8 reaktioner på “Olika muskeltyper”

  • Lisa skriver:

    Gör man ett test för att få reda på vilken typ av muskler man har eller hur kom du fram till att du har typ-2? Intressant att veta mer hur det går till 🙂

    • Annica Englund skriver:

      Nej man gör inget test men kan man en hel del om träning så märker man det ganska snabbt. Har man en bra PT så märker dom också av det ganska direkt 🙂

  • Annika skriver:

    Kan inte för mitt liv se vilken typ jag skulle tillhöra. Jag är i klimot så min förbränning suger ju över lag och hur jag än kämpar så ser jag inga resultat.Det är ganska tröstlöst att träna när det är så men jag kör på för hälsans skull och hoppas att jag bränner nåt gram fett på vägen. Både löptränar och går på styrkepass.

    • Annica Englund skriver:

      Åh nej vad tråkigt att höra. Men håll lågan uppe, träning gör gott för oss även om det är så att vi inte ser några fysiska resultat så gör det mycket för psyket 🙂

  • Ellen skriver:

    Försök att inte jämföra dig så mycket med andras kroppar. Du är fin prick som du är! :*

  • Rebecca skriver:

    Att man lägger på sig mer fett med typ 2 är ju dock inte sant… Vad bygger du det påståendet på? Att du kan få ”fylligare, kralligare” muskler med mer typ 2- jajjemen och därmed kanske upplevas större- absolut! Men att det påverkar om man lägger på sig fett stämmer inte!

  • Rebecca skriver:

    Du menar kanske snarare att typ 2 inte kan använda fett som ”bänsle”, vilket typ 1 fibrerna gör?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.