Min PT- utbildning

P7171445
Jag har fått sjukt mycket frågor kring min PT-utbilding på Safe Education så här kommer ett inlägg med den infon ni behöver om ni själva är sugna på att utbilda er:

Jag själv gick utbildningen Personlig Tränare, det finns en som också heter Personlig Tränare 360 och den utbildningen är längre. Den innehåller bland annat kostutbildning så du kan ge kostråd, stresshantering och fördjupat kommunikologi. Den utbildningen jag gick är uppdelad i tre steg och man kan välja att gå alla tre stegen i streck eller så kan man ta ett i taget och när det passar. Det är 225 timmar lärarledd undervisning:

PT steg 1 – Grundläggande teori (57 timmar)
PT steg 2 – Förberedande PT (47,5 timmar)
PT steg 3 – Personlig tränare – Power trainer eller Endurance trainer (120,5 timmar)

Man går hela dagar så från ca 8-17.30 och ibland kan man börja tidigare någon dag och sluta senare en annan osv. Vi gick fyra dagar i rad och sedan en dag ledig och så gjorde vi kursen igenom så man går både vardagar och helger. Det skiljer sig lite från vilken tid på året man går men var beredd på att offra dina helger!

Det är tenta efter varje steg och man måste klara dom innan man får gå vidare på nästa. Klarar man alla tentorna samt det praktiska provet som är efter Steg 3 så är man Licensierad Personlig Tränare och det innebär att du får börja träna andra och även söka jobb som PT på tex olika gym etc. Du är redo att börja jobba som det med andra ord.

Jag är superglad över att jag gick utbildningen och att jag gick alla tre steg i ett streck. Ett tips är inte ha något jobb/ heltidssyssla på sidan om för det krävs en hel del pluggande och att man är fokuserad på lektionerna. Det är väldigt mycket information som ska in så ska du ge dig in i den här utbildningen behöver du kunna lägga mycket tid utöver de dagar du är i ”skolan”.

Lärarna är otroligt duktiga på att lära ut och kommunicera och det hjälpte mig så himla mycket. Även om jag hade de dummaste frågorna så fick de mig inte att känna mig dum utan förklarade desto mer så att jag verkligen förstod allt till 100%. De förklarade på många olika sätt eftersom vi alla har olika sätt att lära in, ju fler sinnen man kopplar på när man pluggar desto lättare sätter det sig. Jag har lätt att lära mig när jag ser saker framför mig och när man börjar göra liknelser. När vi hade anatomin och jag skulle lära mig alla musklerna så gjorde jag små ramsor och liknande. 😉

Är ni sugna på att gå PT-utbildning så rekommenderar jag varmt denna utbildning. Marcelo har funderat på att gå den och jag rekommenderar även honom denna för att den är så bra! Det kostar en slant men det är en investering om man verkligen vill bli en PT. Du kommer att tjäna in dom pengarna snabbt om du är duktig och driven och man kan även delbetala om det behövs.

Hoppas att denna info var till någon hjälp för er och hoppas att ni också är taggade på att gå den här utbildningen, jag hade verkligen så kul och fick en hel del fina vänner på köpet! 😀

7 reaktioner på “Min PT- utbildning”

  • Maria g skriver:

    Jag tycker också det är väldigt bra att du annica har stor erfarenhet av gym o träning innan. Utbildning är bra men även din erfarenhet innan är viktig. Så du har alla chanser o få en bra karriär ha en fin vecka.

  • J skriver:

    hellu 🙂
    såg precis din senaste video om att ni ska testa veganlivet. jag är vegan och jag måste bara lägga in lite besserwissertips angående omega-3. jag tar endast b12 som kosttillskott och jag har inga brister på någonting. jag tog blodprover för en månad sen och jag litar på dem. i smoothies kan du kötta i spenat för där får du järn. stek i olivolja så får du omega-3. du kommer inte få en massa brister för att du äter veganskt. jag lovar!
    ett tips på en väldigt enkel maträtt är nog kokta grönsaker, ugnsstekt sötpotatis, hummus och tofu. enklare blir det nog inte med veganmat! positiva är att du kan äta i mängder!

    lycka till 🙂

  • Ella skriver:

    Såg precis er senaste video. Måste tipsa om något att äta hehe portabelloburgare. Det är vegetariskt men går att göra vegansk. Bara att byta smör och ost mot veganska alternativ!
    Ta portabellosvamp (väldigt stora och runda, finns i lite större matbutiker) Blanda vitlök, smör och timjan och lägg små klickar på ”insidan” av svampen. Grilla eller stek svampen tills den är klar. Lägg på en skiva cheddarost (finns vegansk ost) och låt smälta. Ät sedan som en vanlig hamburgare med bröd. sallad, lök tomat ja vad ni nu har på annars!

    Lycka till ska bli kul att se hur det går för er! 🙂

  • Maria g skriver:

    Jag har anemi o tar ofta blusaft. Järn är viktigt. Finns bla i kött o blodpudding o aprikoser. Jag gillar kött o äter det ca 2 gånger per vecka. Ska börja äta mer stekt lax o rödspätta.

  • Emma skriver:

    Såg din nyss din video om vegan! Jättebra video då jag aldrig har gillat kött, alltid gillat fisk och skaldjur.
    För 3 år sedan träffa jag min underbara sambo som älskade kött, han kunde äta kött 7 dagar i veckan. Men nu såhär 3 år senare köper vi aldrig hem kött, utan ska han äta kött passar han på vid ett restaurang besök som händer lite då och då.
    Soja är inte bra för kvinnokroppen då det finns massa hormoner i det.

    Vi har även bytt ut våra mjölkprodukter mot havresaker. Smakar inte jättegott så det är en sak man måste vänja sig vid.

    Linsgrytor är gott 😀

  • Emma skriver:

    Såg nyss din video om vegan! Jättebra video då jag aldrig har gillat kött, alltid gillat fisk och skaldjur.
    För 3 år sedan träffa jag min underbara sambo som älskade kött, han kunde äta kött 7 dagar i veckan. Men nu såhär 3 år senare köper vi aldrig hem kött, utan ska han äta kött passar han på vid ett restaurang besök som händer lite då och då.
    Soja är inte bra för kvinnokroppen då det finns massa hormoner samma
    med mjölk.

    Vi har även bytt ut våra mjölkprodukter mot havresaker. Smakar inte jättegott så det är en sak man måste vänja sig vid.

    Linsgrytor är gott 😀

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *