Lyftarbälte

En bild på min gamla bloggkollega >>Hugo Rosas<< i lyftarbälte.

hej! Brukar du använda lyftarbälte? isåfall/eller om du vet hur de fungerar skulle du kunna berätta lite om dem? Jag har sett flera på gymmet som använder dessa bälten när de gör marklyft, benböj osv, Jag förstår att de är bra för att få stöd i bålen/rygg?? men är det inte bättre att träna utan dem för att träna upp stabiliteten i bål? Eller har jag missuppfattat dess innebörd? 🙂 Kram

SVAR: Hej!
Jag själv använder inte det men anledningen till varför man gör det är för att öka buktrycket. När du lyfter tungt i tex marklyft eller knäböj så måste du ha ett buktryck, du tar ett djupt andetag, håller andan, utför lyftet och sedan när du är klar med en rep så tar du ett nytt andetag. Det gör man för att spänna musklerna och kunna hålla balansen och göra ett bra repetition. Andas du under tiden du utför övningen så har du inget buktryck och det kan resultera i att du inte orkar lika mycket, har inte lika stor kontroll på kroppen och kan skada dig.

Det bästa är att träna upp kroppen så du inte behöver ha något bälte! Då blir du starkt och stabil i kroppen. Men när man ska maxa så kan det vara smart att använda sig av ett för att vara på säkra sidan och så får man något starkare buktryck. 🙂

2 reaktioner på “Lyftarbälte”

  • Sabina skriver:

    Okej, tack så mycket för svar! 🙂

  • C skriver:

    Vill inte låta som nån viktigpetter alls för Annica skriver ju redan att man tex kan skada sig. Använder inte bälte själv då jag inte lyfter så pass tungt/tyngdlyftning osv. Men jag fick själv ett bråck och då sa min crossfit tränare att det är även bra att använda bälte vid extremt tunga lyft/tyngdlyftning osv just för att ett ökat buktryck osv kan ju leda till bråck. Så vad jag förstod är det även ett ”skydd” mot det.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *