Hur ska man värma upp?


Här är ett bra klipp på hur du kan träna upp rörligheten.
Innan träning är det alltid viktigt att värma upp och det finns ju olika sätt man kan göra detta på så jag tänkte berätta lite hur du kan tänka när du ska värma upp inför ditt träningspass. Självklart är det smart att värma upp på det sättet man ska träna för att bana in rörelsen i kroppen och göra nervsystemet medveten om hur det ska skicka sina signaler. Ska du bara köra löpning ja då ska du ju såklart köra där lätt och sedan öka successivt så pulsen kommer igång och du inte hamnar på någon syreskuld, går ut för hårt och får mjölksyra. Ska du köra styrka så köra lättare vikter och utöva de rörelser du ska och sedan öka på vikten allt eftersom.

För att få ut maximalt i din träning när du lyfter tunga vikter så är det viktigt att du är tillräckligt rörlig och varm i dina leder så därför skulle jag rekommendera dig att köra rörlighet innan ett sådant pass. Att ställa sig på löpbandet för att springa lite innan ett styrkepass kommer visserligen göra så du blir varm i kroppen men det kommer inte ge dig lika mycket som att värma upp med rörlighet! Du kommer inte djupare i en squat genom att springa än om du mjukar upp lederna genom rörlighetsträning.

Ska du köra ett pulshöjande pass med många muskelgrupper involverade så tycker jag själv att rodden är kanon att värma upp på. Du blir varm i kroppen, får upp flåset och du får med många muskelgrupper, så hellre det än en pw på bandet eller cykla. Sedan kan man såklart även lägga in rörlighet om man ska arbeta med vikter också men kanske inte lika länge som när du kör styrka.

Rörlighet är dock alltid ett säkert kort innan träning, jag tycker att man bör lägga in det innan varje pass för det kommer hjälpa dig så pass mycket inom träning. Du blir mycket smidigare, kan ta ur rörelserna bättre vilket också gör att musklerna jobbar bättre och det leder till bättre resultat. 😉

5 reaktioner på “Hur ska man värma upp?”

  • Amanda skriver:

    Hej Annica!
    Du har verkligen inspirerat mig till att vilja ändra på mitt levene. Blir riktigt peppad av din träning.
    Har du några bra tips på hur en bra frukost, lunch och middag kan se ut för någon som försöker gå ner i fett? Jag är ute och går/springer några gånger i veckan men jag har problem med kosten. Och Vad är dina bästa tips för att avstå sötsaker?
    Kramar!

    • Annica Englund skriver:

      Hej Amanda vad glad jag blir att höra!

      Havregrynsgröt med banan och kanel på, så jäkla bra och gott och du står dig länge på det!

      Mitt bästa tips för att inte bli sötsugen är att äta med jämna mellanrum så du inte får sockerdipp 😉

      kramar

  • Rebecka skriver:

    Hej Annica! Jag har en fråga angående proteinpulver, vad använder du dig av för proteinpulver? och spelar det någon roll om man köper för tjejer eller bara det ”vanliga” som finns? 🙂
    Din blogg är super bra!
    Ha en trevlig helg! kram

  • Filippa skriver:

    Hej!
    Jag pluggar till PT men är lite osäker på hur man ska lägga upp pass.
    Hur ska mantänka och hur ska man lägga upp ett pass till en helt ny kund?
    Från uppvärmning till avslut?

    Kram

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *