Hur man tränar när man har problem med ångest

Innehåller adlinks

Idag innan min PT-tid så smsade jag Kalle och sa att jag inte kunde göra övningar som gör ont i händerna. Det här kanske låter töntigt men jag har punkter i händerna som kan trigga min ångest, även vissa övningar triggar den. Typ när man kör många reps och det svider i muskeln eller när jag stretchar. Så när jag kom till WörkOut hade han satt ihop ett jättebra pass som var verkligen perfekt för mig. Jag pratade även med honom om just dessa övningar som får triggar min ångest och då berättade han det att tung styrketräning har en bättre effekt på oss som har det här problemet än högintensiv träning med många reps. Det har ett större stresspåslag än styrketräning med tunga vikter. Och när han berättar detta så kommer jag ju på mig själv att jag mår ju så mycket bättre efter jag har lyft tunga vikter, jag är trött på ett helt annat sätt och har inget som helst stresspåslag i kroppen. Och när jag vaknade imorse så kände jag mig inte helt 100 men efter passet gick jag skrattandes därifrån och mådde hur bra som helst! 😀

Så ni som har problem med ångest och får ofta ångestattacker under träning, testa att träna tungt med mycket vila mellan seten och se om det blir skillnad för er. 🙂

Imorse så hittade jag även en påse Macapulver (-Klick!) i skafferiet, det här hade jag alltid i mina morgonsmoothies förut. Macapulver har superbra effekt på kroppen, speciellt för oss ångestladdade personer. Varför slutade jag ens med detta? Maca har anti-depressiva effekter, ökar uthålligheten, minskar sockersuget, pulvret ger  även ökad sexlust (!!!), perfekt till er småbarnsföräldrar. 😉

Macapulver innehåller enormt stora mängder antioxidanter, aminosyror, kolhydrater och mineraler. Zink, kalcium, magnesium, järn, vitamin B1, B2, B12, C-vitamin och E-vitamin och om man jämför det med ris så innehåller maca fem gånger mer protein och fyra gånger mer fibrer än potatis! Macaroten i sig innehåller också ämnen som gör att muskeluppbyggnaden och uthålligheten ökar så därför är det så populärt bland elitidrottare. Så detta är verkligen något som jag ska införa i mina morgonrutiner för idag har jag verkligen mått bra!

Dagens träningspass!

Uppvärmning:
Omvända tabata på cykel
Lyfte in mig på vilka vikter jag skulle köra på

Pass:
6×3 squats 70kg
8×3/ ben uppkliv på box med 10kg säck
12×3/ ben kick backs, kommer inte ihåg vikten…
Avslutade med att cykla allt vad jag kunde i 1min på cykel
-Perfekt pass för mig och jag mådde verkligen hur bra som helst! Ni kan se hela passet på min Instastory @akaannica

Ni hittar fler roliga shakers här -Klick!

När jag kom hem tog jag en proteinshake och idag testade jag Iskaffesmaken (-Klick!), alltså holy moly vad god den var! Jag skakade den i min Supermanshaker som är så jäkla cool med lite isbitar och det var så ruggigt gott, en klar favorit bland proteinpulver! 😀

Nu ska jag och Stitch ta bilen och åka till Beatrice som jag var hos i helgen, vi ska ha ett möte och käka middag tillsammans. Ska bli så nice! 😀

22 reaktioner på “Hur man tränar när man har problem med ångest”

  • anonym skriver:

    Just det ska köpa maca verkar ju så så bra. Ha en fin kväll. Och toppen vi har soligt väder fortfarande.

  • Linda skriver:

    Tack så mycket för ett inlägg med massa toppen tips ✨🙌🤗!!

  • Oskar skriver:

    Hade du kunna lägga upp lite fler träningsinlägg Annica? Intressant att följa din resa på träningen och ett mer hälsosamt.

  • Topless skriver:

    Jag hoppas att din ångest ska gå över helt. Det kanske fungerar med terapi, om den pågår tillräckligt många gånger.

    • Annica Englund skriver:

      Jag går i terapi också, hade jag inte gjort det hade det nog vart värre. Men jag tror det är svårt att bli helt ”botad” från ångest då det är olika saker som triggar den. man måste bara lära sig att hantera den.

  • anonym skriver:

    Ångest är en del av livet. För mej kommer den typ vid dödsfall eller annat som är extra jobbigt. Det är naturligt. Men brukar lätta för mej efter några samtal. Röra på sej är bra för då får man ut stress.

    • Annica Englund skriver:

      Jag blir jättepåverkad av energier, hur andra reagerar och är. Även en del träning triggar den, kost, hur min sömn har vart, jobb, press, stress, det är en hel del faktorer så man får bara lära sig att hantera den. <3

  • Elin skriver:

    Superbra tips! Märker att min ångest triggas igång när kör cardio och har därför blivit lite feg när det gäller att träna, så slutar med att jag inte tränat alls. Men ska ta åt mig av ditt tips om att köra tunga lyft 🙌

  • Kalle skriver:

    Hej Annica

    Fin blogg och fina bilder. Vad använder du dig av för kamerahus & objektiv när du tar alla dessa fina bilder på dig själv, smink och dylikt.

    Är nämligen ute efter något nytt i kameraväg

    Tack! /Kalle

    • Annica Englund skriver:

      Hej!
      Jag använder mig av en Panasonic GH5 med ett 12-40mm objektiv från Olympus. Det motsvarar ett 24-70mm objektiv 🙂

  • Malin skriver:

    Annica, detta låter inte töntigt! Glöm aldrig att det är du som vet bäst hur ångest ser ut för dig. Ingen annan. Det är mycket bra att du har kunskap om vad som triggar just din ångest och att du lär dig hur du ska hantera det. Ett tecken på god självkännedom. Massa kärlek till dig.

  • Sandra skriver:

    Tack Annica för det här inlägget! Jag sitter precis nu på jobbet, har mycket ångestproblematik & depressioner. Att få läsa ett sånt här inlägg gav mig så mycket hopp & peppe. Tack!

    • Annica Englund skriver:

      Vad glad jag blir av att det gjorde att du mådde lite bättre av det! Hoppas du får en fantastisk dag! <3

  • Therese skriver:

    Jag rullade mina onda lår på foamrollern för några veckor sen, som triggade igång en rejäl panikattack.. Sambon, som är massör, masserade dom för några dagar sen, så jag var rädd att det skulle trigga igång något. Var livrädd och virade in mig i mina egna armar hela massagen, men det gick bra.. Tror absolut att vissa punkter triggar ångesten! Boxas normalt, och det mår jag bra av!

  • Mona skriver:

    Väldigt intressant att läsa att även du upplever att ångest triggas av konditionsträning. Jag har läst det på flera ställen/hört flera prata om det. Kan varmt rekommendera boken Hjärnstark, som jag precis läst ut, om du inte läst den. I boken finns det kapitel om just ångest, stress och depression och hur just konditionsträning kan trigga igång den men även hur långsiktig träning kan lindra och vilken effekt träning har på vår hjärna!

  • Sabina skriver:

    Hej, vad blandar du macapulvret med? finns det i tablettform också? Eller blanda med något som tar över smaken? Jag har provat macapulver förut, i smoothies med typ banan, blåbär/hallon, kokosmjölk, men jag tycker att det smakar så fruktansvärt så jag slutade och har påsen inklämd i skafferiet någonstans..

    kram!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *