Hur får man bort ”bullmage”?

bullmageHej Annica! Älskar din blogg!! Har en liten fråga, jag tränar regelbundet ca 3-4 ggr i veckan och sedan en månad tillbaka nu så har jag ändrat min kost HELT, väljer bulgur ist för pasta/potatis, steker i olja ist för smör, ja du förstår. Men upplever fortfarande att jag har den där ”bull magen” hur lång tid ska man behöva träna och äta rätt för att få resulutat?

SVAR: Hallå!
Okej då har jag en liten fråga, är den där bullen pga fett på magen eller är det för att du är svullen? Förstår du skillnaden? Jag skulle säga att är det pga svullnad så kan man märka det ganska snabbt när man ändrar om kosten. Men då gäller det att man ändrar om kosten rätt så att men vet att man plockar bort det som man blir svullen av. Det kan du försöka att ta reda på genom att föra kostdagbok under en vecka, då kan man ibland hitta boven/ bovarna.

Jag tycker inte du behöver plocka bort potatis för det mättar kroppen bra och är även nyttigt, skalet innehåller mycket antioxidanter så det är en av anledningarna till varför man ska äta det. Sedan innehåller potatis fibrer, kalcium, järn och zink bland annat. Däremot kan du skippa pastan för det är ju inte det absolut bästa för kroppen innehållsmässigt.

Är det fett så tar det längre tid än en månad att få bort, du får nog räkna med ett par månader till. Och självklart beror det också på hur du tränar. Högintensiv träning som tex crossfit förbränner mer än vanlig styrketräning och ge det ett par månader till så ska du se att det kommer att bli skillnad.

Så mina tips är för kostdagbok, se om du kan hitta boven själv om det är svullen mage du har. Är det fett så se över din träning om du får in något högintensivt pass, kör styrka 2-3 gånger i veckan och lägg till ett pass cardio.

Lycka till och hoppas att du kommer att nå dina mål. Men kom ihåg att det tar ett tag att få resultat men ge inte upp för när du väl nått dina mål kommer du vara så glad och tacksam över att du fortsatte!

5 reaktioner på “Hur får man bort ”bullmage”?”

  • Julia skriver:

    Hej fina Annica! Jag har en fråga!

    Jag har i princip aldrig tränat eller tänkt speciellt mycket på vad jag äter, kanske i perioder men det slutar ändå med att jag går tillbaka till att äta som vanligt.

    Jag är 1,70 cm och väger någonstans runt 65 kg, pendlar lite. Nu till min fråga!;

    Hur ska jag börja?! Jag vet att om jag kör stenhårt med både kost och träning från börjar så kommer jag tröttna, men jag vill ju verkligen få det att hålla.

    Jag vill förlora fett, alltså helt enkelt bli tajtare, speciellt magen och låren, och bli piggare då jag är otroligt trött jämt, jag vet att man inte kan punkt förbränna men jag tänker att du säkert ändå har något tips på vad för typ av träning jag bör göra för bäst resultat, kondition eller styrka? Hur ofta? Osv! Skulle bli så glad för svar!!
    Kram ❤

  • Lisa skriver:

    Hej Annica! Tack för bra träningsinlägg!
    Påtal om bullmage, vad ska man undvika att äta
    För att ”minska” svullnaden och eventuell bullmage?
    Du skrev pasta men hade gärna velat veta mer. Tränar en del men har inte så stor kunskap på vad som kan hämma ens framgångar när det kommer till magen. Lycka till med nya valpen, så mysigt!

    Ha det fint / Lisa

  • Matilda skriver:

    Hej! Jag har en fråga som tamejtusan inte går att googla något svar på..
    Jag började träna ordentligt för cirka tre månader sedan och det är superkul!! I början tränade jag mycket ”en muskelgrupp i taget” + konditionsträning men nu på slutet har jag kört en typ av cirkelträning där jag kör så många varv (av ett gäng övningar) jag kan på 7min (sen vila och nya i 7min osv..).

    Jag tyckte cirkelträningen gav bra resultat men nu har det hänt två gånger att tjejer kommit fram och sagt att jag ”fuskar” i mina övningar.. Borde jag återgå till att ta en muskelgrupp per pass och bygga upp styrkan innan jag går på cirkelträninen? Och vilka övningar är svåra att fuska i?

    Jättetacksam för svar! Det är så roligt att träna men jag vill ju göra rätt också..

  • Annika skriver:

    En fråga på samma tema, dvs träning.
    Jag har sprungit i några år nu, men saknar helt muskler. Har precis börjat gå på lite olika pass bla Shape och Core för att åtminstone får inte lite styrka. Vill försöka lyfta lite hantlar hemmavid också och frågan är, vilka övningar är bra för gäddhänget?

  • Ramona skriver:

    Hej

    Har du tips bra på cardio träning?
    Ska nämligen börja köra det på gymmet nu för att försöka få bort fettet jag har på magen.
    Samt vill du tipsa om dina bästa mag övningar ?

    Kram på dig

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *