Hur får jag bort fettet på magen?

Innehåller adlink

Linne- Länk! // Klocka- Samsung Smart watch

God morgon på er!

Imorse när jag vaknade kände jag mig nästan lite bakfull, jag lade mig ganska sent igår eftersom jag var tvungen att sitta med låten. Som jag berättade kommer jag inte släppa den 7 juni som planerat för att jag kände mig inte helt 100 med den och jag vill inte släppa något jag inte känner mig superstolt över. Jag vaknade till precis när min mamma ringde, hon är så rolig. Hon är 50+, har aldrig typ tränat i hela sitt liv men ändå vart väldigt smal i kroppen men nu på sista tiden har det hänt saker hon inte känner sig riktigt bekväm med. Men det blir ju så med åldern att kroppen förändras och vad alla tycker och känner kring det är ju upp till var och en och samma sak när det kommer till vad alla väljer att göra åt det.

I det här fallet så är min mamma inte alls fine med det så hon har googlat sönder nätet, läst om klimakteriet, gått igenom alla saker man kan äta och kollat näringsinnehållet mm och gått lite bananas och som jag sa har hon blivit nästan lite manisk och samtidigt tappat det.

Det här är något som sker varje år och alla blir lika chockade som typ SL när det blir vinter. Man ska gå ner si och så många kilo på så kort tid, löpsedlar pryds med omslag där ”rasa i vikt” är rubriken. Eller typ ”såhär äter/ tränar kändisarna för att få sina drömkroppar”. Jag själv lägger inte en gnugga energi på sådana saker för att jag verkligen vet hur saker och ting fungerar och kära läsare… det här är fakta!

Det enda det handlar om när man ska gå ner i vikt är att du ska göra dig av med mer energi än du får i dig, bränn alltså mer kalorier än du äter. Det här är sant och det här är fakta! Du kan gå ner i vikt genom att äta pizza varje dag men! Då behöver du göra dig av med mer kalorier än vad du stoppade i dig och en pizza innehåller jääääävligt mycket kalorier vill jag lova er. Och då kommer vi till hur man ska tänka när det kommer till kost. Jag personligen tror på sådant som inte känns för komplicerat, det ska vara enkelt och fungera för att det ska bli hållbart. Det skulle vara så konstigt om jag tex satte ihop ett träningsschema till min mamma där hon ska styrketräna fyra gånger i veckan och käka ”fitnessmat” som jag kallar det när hon inte har någon aning om hur man lyfter en vikt korrekt. Sorry mamma om jag överdriver nu men det är för att folk ska förstå. 😉

Det man behöver kolla det är hur situationen ser ut nu. Vad finns det utrymme till att göra. Alla människor ska äta mat så här kan man enkelt lägga till ett kostschema så att man vet att man får i sig tillräckligt med mat och näring under en dag utan att man äter för mycket. Är det så att man inte har utrymme för att träna mycket så kan man i alla fall äta så man ligger på ett litet underskott under en längre period. Så man utgår då från vad man förbränner en vanlig dag och sedan äter man lite mindre än det. I mitt fall så låg jag på ett underskott på ca 200kcal/ dag under 10 veckors tid. Det är inte stor skillnad på maten men det blir skillnad i kroppen i det långa loppet. Så ett exempel; ska man äta 3000kcal under en vanlig dag så ät någonstans mellan 2500-2800kcal under en dag i stället. Hur vet man då hur mycket kcal man får i sig under en dag? Ärligt talat så behöver man en matvåg för att veta exakt. Att väga maten låter osunt men det finns inget osunt med att veta att man får i sig det kroppen behöver. Det är osunt att välja en Snickers framför en tallrik med mat! Men det är det enda sättet för att veta hur mycket man får i sig.

Du kan inte räkna med att du kommer rasa i vikt på det här sättet utan det här sker sakta men säkert men det som är skillnaden på det här sättet än ”5 kilo på en vecka” är att detta är hållbart. Du kommer kunna behålla din ”nya kropp”, du rubbar ingen balans i kroppen och den hinner anpassa sig. Fan du måste ju vara snäll mot kroppen, ska du straffa den genom att droppa fler kilo under en vecka, klart som fan det kommer att må dåligt och det finns inga fördelar med det.

Och istället för att stressa sig fram till en kropp som man vill ha under en kort period för att ”bikinisäsongen drar igång” försök att hitta en livstil som passar dig som du kan ha året om. Jag har liksom inte fattat den här grejen med att under vintern ”är det mer okej att lägga på sig lite och sedan till sommaren ska man ha en snyggare kropp”. Alltså hur skevt är inte det?

Baddräkt- IvyRevel

Så det jag försökte få min mamma att förstå var att man ska inte vara rädd för att äta mat men än bra sådan. Man måste vara beredd på att ändra litegrann i sin vardag för att uppnå de resultat man vill ha, din kropp kommer inte ändras genom att du lever på samma sätt men bara tänker tanken ”jag vill få bort det här fettet”. Hon jobbar mycket men kliver ändå upp tidigt för att få lite egentid på morgonen, här har vi ju en perfekt lucka! Här kan hon få in en timmas rask men skön promenad på morgonen med hunden och en bra podd i öronen, perfekt! Att göra detta fyra fem gånger i veckan är ju jättebra. På det gick vi igenom kost och nu kommer hon följa ett kostschema i några veckor framöver och se hur kroppen svarar på det. Inget kostschema där hon ska bli nerdeffad som inför Luciapokalen utan det är för att verkligen se till så hon äter tillräckligt, blir mätt och det är bra mat som täcker näringsbehovet. Här börjar vi, det behöver inte vara mer avancerat än såhär. Och att gå från sitt ”vanliga liv” till att börja med morgonpromenader på tom mage och sedan äta bättre det kommer att göra skillnad. Kanske inte på en vecka, två eller tre veckor men efter en månad kommer det börja hända saker och det är jag övertygad om. Och man kan som ni säkert vet inte punktförbränna utan fettet minskar jämnt över hela kroppen. Så har man en bilring runt magen ja då kanske det tar längst tid för den att försvinna så man får inte stirra sig blind på det. Kolla kroppen i sin helhet. 😉

Det handlar om att få in det till en bra rutin, inte stressa fram något för hamnar kroppen i stress kan det bli raka motsatsen. Kolla bara på mig för ett år sedan och idag, hur stor skillnad är inte det!? Både psykiskt och fysiskt! Inte göra för stora förändringar utan gör det som man verkligen känner passar och fungerar just nu, sedan när det känns bra ja då kan man börja skruva lite till. Sedan måste man vara medveten om att det tar lite tid, Rom byggdes inte på en dag. Fast hade man plockat in arbetarna från Dubai hade det gått snabbare då det tog 5 år att bygga upp det häftiga stället men förstår ni vad jag menar. 10 veckor låter sååååå länge i ens öron och man blir nästan omotiverad att köra igång men den här tiden kommer att passera vilket som. Jag själv har vart i den sitsen att jag blir stressad för att jag inte känner mig bekväm i min kropp och förra året gjorde jag helt fel. Jag försökte verkligen stressa fram resultat, gick på strikt kostschema, sket vissa dagar i att äta de där sista kalorierna för att jag tänkte att jag skulle få snabbare resultat men som jag sa, allt gick åt helvete. Den fysiken jag är i nu har jag aldrig vart och jag har aldrig mått så pass bra psykiskt heller som jag gör nu.

Du måste förstå att det kommer inte hända ett jack shit om du inte gör något så du har liksom två alternativ här. Antigen skiter du i allt och accepterar dig för den du är och för hur du ser ut. Eller så kan du ta tummen ur och uppnå dina mål med din fysik. It´s up to you! <3

5 reaktioner på “Hur får jag bort fettet på magen?”

  • Annika skriver:

    Måste bara säga en sak om åldern och klimakteriet: Den bryr sig inte om kalorier in, kalorier ut. Tro mig!
    Jag har varit där sen jag var 32 och det är fan så svårt att få ordning på kroppen efter det. Speciellt om man inte varit aktiv i sitt yngre liv.
    Jag la om kost och började träna för några år sen och visst gick jag ner i vikt men det är lögn och förbannelse att det skulle vara lätt.
    Idag tränar jag inför maraton. Dvs långpass varje helg, går på andra sorters pass under veckan och jag har inte gått ner ett gram av det men jag håller mig på samma vikt.

    Med det sagt, jag förstår din mor. Jag hoppas att hon får det resultatet hon önskar.

    • Annica Englund skriver:

      Ja det är svårt och tufft. kroppen är inte så samarbetsvillig men det är också väldigt individuellt. Ja hon är taggad att komma igång 😀

  • Maggan skriver:

    👍

  • anonym skriver:

    Ibland blir man här påmind om kroppen och det är inte alltid så kul. Insidan är viktigast tycker jag.

  • Ida skriver:

    Håller verkligen med i allt du skriver. Otroligt inspirerande att få läsa om din resa från att må dåligt tills idag då du verkligen skiner. Önskar ingen ohälsa men skönt ändå att veta att andra har gått eller går igenom liknande som en själv. Härligt med inspirerande människor som du <3

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.