Hur äter man rätt?

Innehåller adlinks

Matvåg för 189kr >>HÄR<<

Idag blev det rumpa på min PT-timma med Kalle och det var tungt som satan. När jag gjorde mina höftlyft så körde jag på 40 kg, 25 reps, tre varv. Och de sista repetitionerna så började mina läppar att domna, det svartnade för mina ögon och jag tog ut mig till max. Så ni kan ju bara tänka er hur svårt jag hade att gå efteråt.

Det var någon som kommenterade på ett klipp jag lade ut på Instagram förut att det såg ut som att jag led och inte mådde bra av att träna. Grejen är ju den att jag älskar att ta ut mig till max, det är då jag mår som bäst. Känslan efter ett sådant pass är en av de bästa känslorna, jag känner mig så stark och stolt efteråt så ingen behöver vara orolig att jag mår dåligt på något sätt.

Jag går ju på kostschema numera och under resan med Biotherm så pratade vi lite om detta då många av oss som åkte var träningstjejer. Jag tycker det är så pinsamt att säga till folk att jag går på kostschema för många ifrågasätter ”varför jag bantar” fast att jag inte ens gör det. Jag har lagt om kosten för att få i mig bra och näringsrik mat som gör att min kropp får de resultat jag strävar efter. Förut hade jag inga problem att äta bra mat om dagarna och sedan trycka en B&J eller 200g Marabou på kvällen. Det är säkert många av er som också klarar av det eller har jag fel?

Sedan finns det människor som tränar på som satan, tycker att de äter bra men ändå inte får resultat. Väljer att äta mycket nötter istället för den där godispåsen men saken är den att många inte vet hur många kalorier saker och ting innehåller. Visst är en påse nötter bättre än godis näringsmässigt men en påse nötter är mycket kalorier det med. Och faktum är att gå ner i vikt handlar endast om att förbränna mer kalorier än du stoppar i dig. Du kan alltså gå ner i vikt genom att bara äta pizza men hur mår din insida då? Man måste bara bli mer medveten om vad som slinker ner och prioritera vad kroppen behöver.

Tex min lunch idag bestod av lax, quinoa och broccoli. Jag vet, inte den roligaste måltiden men den lunchen innehöll 403 kalorier. Jag skulle alltså kunna äta 1,5 sådan portion till och lite sås då har vi fått ihop till en 200g Marabou. Så stirra er inte blinda på storleken av det ni stoppar i er för även en större Delicatoboll innehåller mer kalorier än min lunch. Förstår ni nu hur mycket mat jag kan äta om dagarna om detta är min lunch. Jag kan äta en bra frukost, mellanmål, lunch, mellanmål, middag och kvällsfika och i vissa fall får jag äta något mer om jag inte fått i mig alla kalorier under en måltid. Så tro mig när jag säger att jag håller mig mätt hela dagen. 😀

Med tanke på att jag har sådant fokus på vad jag har för mål med min träning och kost så är jag noga med att väga min mat. Jag skriver även upp vad jag stoppar i mig i Lifesum-appen och har delat med min PT så även han kan ha koll. Och ska jag gå ut och käka kan jag alltid sms han menyn så hjälper han mig. Då kan det inte bli fel med att jag får i mig för mycket.

Nu säger jag inte att ni ska bli så extrema, absolut inte. Jag gör ju endast detta för att jag vill åt mina rippade abs haha! Men se detta som en liten tankeställare att tänka en gång extra innan ni stoppar i er något. När man är sötsugen är det kroppen som skriker att den är hungrig, den behöver mat men vi tolkar signalerna fel och springer in på närmsta mack och köper en brownie. Så överväg att äta bra och näringsrik mat innan ni ens tänker tanken på att trycka den där chokladkakan. Kosten är en stor del till hur våra kroppar ser ut så sköter du den så räcker det väldigt långt! 😉

Lika många kalorier. Mat VS Marabou…

23 reaktioner på “Hur äter man rätt?”

  • Eri skriver:

    Hej Annica ! Hur myclet underskott borde man ligga på om dagen för att få abs! Jag tränar och tränar äter nyttigt men får väl i mig för mycket men vi säger att min kropp behöver 2000 dagligen :)?

    • Annica Englund skriver:

      Om din kropp behöver 2000kcal dagligen så skulle ett underskott på 200kcal om dagen fungera. Då är det stabilt men se till att äta bra så att du ändå håller dig mätt!

  • anonym skriver:

    Jag säger bara ”suck”.

  • Anna skriver:

    lifesum-appen satte igång min ätstörning! Åt och tänkte alltid sunt innan det. känns lite jobbigt nu.. Och jag skulle gärna se ut som dej Annica!

    • Linnea skriver:

      Samma här. Det är verkligen på gott o ont det där med kaloriräknande. Jag kan förstå grejen och har ju själv gjort det. Men när man väl börjat och sen väljer att sluta fortsätter man undermedvetet räkna. Jag mår bara sämre efter att jag kom i kontakt med den appen. Hade ätstörning redan innan jag började räkna men kan säga att det blivit ännu värre efter.

      • Annica Englund skriver:

        Visst är det så. Det fungerar inte för alla men för mig går det bra plus att det är enkelt när min PT ser hur mycket jag ätit och om jag behöver äta mer 🙂

    • Annica Englund skriver:

      För mig fungerar appen bra men om den inte fungerar för dig så ska du inte använda den. Hoppas att det blir bättre!

  • Linnea skriver:

    Fast en delicatoboll innehåller knappast över 400 kcal! Om man nu ska ha koll på kalorierna. 🙂

  • Tove skriver:

    Hur länge ska du hålla på med detta? Mena med pt o kosten? 🙂

  • Maggan skriver:

    Jag föredrar chokladen 😊

  • Linda skriver:

    Hej!
    Så himla tröttsamt när folk använder andras bilder. Ännu värre när det uppfattas som att det är deras egna bilder på kunder (eller att det är dem själva på salongen som på dina bilder).
    Säkert inget ont menat, ibland är folk bara lite korkade.

    http://iloapp.zobrakliniken.se/blog/blogg?Home&post=31

  • Emma skriver:

    Hej Annica!
    Måste först säga att du är grym. Beundrar dig så enormt!

    Jag har kommit igång med min träning, (äntligen!!), men med 2 barn som båda går i skola samt ett heltidsjobb är det svårt att hinna med så mycket träning jag vill varje vecka.
    Jag brukar se till att gå på bodybalance 2-3 gånger/vecka då min kropp mår väldigt bra av det. Annan träning får jag till hemma. Har även en hund så jag kommer ut på promenader varje dag.

    MEN det jag vill är att bli av med mina kärlekshandtag. Hur ska jag gå till väga?! Jag är smal och har tendenser till magrutor och har ganska lätt att forma kroppen, men just kärlekshandtagen är för jävliga att bli av med!! 😩

    Ge mig alla tips du har!

    Mvh 29 årig mamma

  • emma skriver:

    Du är grym annica! Fortsätt kör ditt race, älskar att träna om din träning, kost och hur det går för dig, riktigt kul att läsa. Ha en fin dag! Kram<3

  • Wilma skriver:

    Har sett på din instagramstory att du dricker nocco. Du som är så inspirerande när det gäller kost och träning kanske vet hur nocco påverkar kroppen? Jag har hört både bra och dåliga saker om nocco, men vet inte riktigt vad som är sant. Kan dricka hur mycket kaffe som helst men ändå inte få samma pigghetskänsla som när jag dricker nocco. Vad tycker du om nocco? Tacksam för svar😄
    Btw så ÄLSKAR jag din blogg och instastory speciellt dina inlägg om kost&träning, du är grym💪🏻

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *