Hur äldre ska träna?

Hur många av er har far- eller morföräldrar som tränar? Det är inte många som gör det och om dom gör det så är det ofta någon typ av vattengympa. En bra anledning till varför man ska träna är för att skjuta på åldrandet. Träning gör så att vi orkar mer fysiskt och kroppen kommer att må bättre längre och vi kommer att leva ett mer hälsosamt liv längre.

Vad skulle ni säga om jag sa att boxning är bra för äldre? Det är sant men kanske inte på den nivån att dom ska sparras i en ring utan boxas på tex mitsar. Ju äldre vi blir desto mer poröst blir vårt skelett och för att det ska spjälkas och bli hårdare måste det stötas. Det gör det när vi tex springer, boxas, hoppar, tränar väldigt aktivt.

Att då sätta äldre på vattengympa är ganska dumt för deras skelett förutom att inte göra något. Det kanske känns som en lätt lösning då man blir väldigt lätt i vatten och det gör inte så ont men finns det inga skador så finns heller ingen anledning till att låta dom plaska i poolen.

För länge sedan skrev jag om grundmotoriska rörelser, detta ska en människa vara kapabel till att göra i vilken ålder som helst. Men ju äldre vi blir, desto stelare blir vår kropp för att vi inte alls är lika aktiva som barn och när vi blir gamla är det som att kroppen tappar dessa rörelser. Jag menar hur många gamlingar kan göra en kullerbytta? 

Så för att vi ska leva länge och må bra i våra kroppar så är träning en viktig del. Och har ni några farföräldrar eller morföräldrar som är väldigt stillasittande, försök att få dom att bli mer aktiva. Jag vet att min farmor går på gymnastik för äldre och mår superbra av det plus att hon träffar otroligt mycket folk. Så hon kombinerar nytta med nöjde. 😉

3 reaktioner på “Hur äldre ska träna?”

  • mia skriver:

    På Friskis och svettis finns alla åldrar och det är bra och roligt.

  • Cassandra skriver:

    Hej Annica😊
    Du har ju blont hår så du känner säkert igen problemet med gula toner…. såå jag undrar om du har tips på något bra silverschampo? 😊

  • Katrin skriver:

    Håller inte med dig angående vattengympan. Det är inte att plaska runt. Jag har jobbat som vattengympainstruktör i många år, började när jag va 18 år och är 30 år nu, och vattengympa kan vara sjukt jobbigt om man tar i ordentligt, då vatten ger mycket mera motstånd än luft. Man kan bygga så sjukt tuffa vattengympapass att man inte orkar med hela passet. Och beroende på hur djupt eller grunt man står får man träning för skelettet, ju grundare desto mera träning för skelettet. Man kan även boxas under vatten med skumgummihantlar så det är verkligen en högintensiv träning, bara man vill. Man kan köra intervall, styrka, kondition, stabilitet, uthållighet, explosivitet mm i vatten, så man bör inte underskatta vattengympan.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *