Godare havregrynsgröt

DSC_0004 2 DSC_0005 2

Annica! Jag har tack vare dig tappat nästan alla mina gravidkilon och det ser inte ens ut som jag vart gravid ens en gång, jag är nästan lika fast som innan så tack för det! Jag tänkte kolla om du kan ge mig ett tips på hur gröten på morgonen blir godare. Jag är inte riktigt ett fan av det men jag försöker eftersom man står sig så länge på det. Just nu blir det kanel och socker på men lite med nyttigare tips tack! 😀 Kramar till dig Annica och även Marcelo. Ni är så härliga att läsa om samt att lyssna på (podden). Monica från Ö-vik.

Svar: Hej Monica och tack för att du delar med dig av detta! Jag blir så glad att jag kan hjälpa andra och sådant här får mig att inse det roliga med att blogga så tack själv! 🙂
Jag har alltid tyckt om havregrynsgröt så jag kan typ äta den hur som helst men är det så att man vill få den godare så är frukt och bär jättegott att ha på.

Jag själv brukar äta med äppelskivor och kanel. Kiwiskivor är supergott! Banan och kanel är också väldigt gott till och sedan kan man strö på lite olika frön om man vill för att få lite tuggmotstånd. Jag själv undviker att ha mjölk till min gröt för att jag blir så uppsvullen av mjölkprodukter men har man mjölk i så är det mycket godare. 🙂

Tycker man inte om havregrynsgröt så himla mycket så kan man testa grahamsgrynsgröt, det är sååå himla gott. Det älskar jag men det tar lite längre tid att göra så det är därför jag kör på havregryn. 😉

20 reaktioner på “Godare havregrynsgröt”

  • Hej skriver:

    Något som jag fastnat för att ha till havregrynsgröt är en klick vaniljkvarg och skivad banan ovanpå. Är riktigt gott! 🙂

  • Frida Johansson skriver:

    Hej Annica! Vill börja säga att din blogg är superbra, jag diggar den verkligen!! Jag har en fråga: Mitt hår har blivit väldig tunt, förmodligen pga. att jag mått dåligt och varit stressad de senaste åren. Jag hade tjockare hår förut och vill gärna få tillbaka det.. Finns det något jag kan göra åt mitt nuvarande tunna hår som gör att det får mer liv i sig och bli tjockare? Kramar Frida, 19 år.

  • E skriver:

    Äter havregrynsgröt med hallon varje morgon, jätte gott!!

  • D. DeMarkey skriver:

    mmm gott det där såg ut. Hade vart bra som mellis just nu men det får bli till frukost istället, i morgon. 🙂

  • Anonym skriver:

    Ser gott ut :). Ska prova imorgon till frukost

  • Emelie skriver:

    Tycker också att det blir lite tråkigt i smak att inte ha någon sötning i den , SÅ jag brukar klippa ner små små bitar av russin(för att det söta ska sprridas lite bättre än med hela russin), tillsammans med äpple och röd mjölk blir det supergott!!!

  • Kattis skriver:

    Har också lite problem med att gröten inte är det godaste att äta på morgonen alla gånger 🙂 Dagarna jag är riktigt less brukar jag lyxa till det med hallon och pumpafrön. RIKTIGT gott! 🙂 Sen har även en kompis till mig tipsat om att blanda fiberhavregryn, banan och kanel, klicka ut i valfri storlek på en plåt med bakplåtspapper och in i ugn – 175 grader i 20 min. Har inte hunnits testa än men skulle tydligen vara sviiiiingott ! 🙂

  • Anne skriver:

    Havregrynsgröt är ju supergott! Jag brukar koka lite allt möjligt tillsammans med gröten så att den påminner om Pauluns supergröt. Typ äppelbitar, russin osv. Stört gott!

  • Julia skriver:

    Jag brukar skiva banan och ha blåbär på min gröt, väldigt gott!

  • elsa skriver:

    Ett tips är havremjölk till istället, godare, bättre för magen och huden! 🙂

  • celia skriver:

    Kan tipsa om mina två favoriter när det kommer till gröt utan onaturlig sötning (såsom socker och sylt) Båda har helt vanliga grötbaser med havregryn, vatten och salt.
    1. Koka gröt tillsammans med lite frysta blåbär och frysta vindruvor (att ha vindruvor i frysen är alltid gott). Toppa sedan med lite äpple i små bitar. Det behöver inte vara mycket av nått, men tillsammans blir det supergott.
    2. Koka gröt med drygt 1tsk kanel. Under tiden mosar du en banan som du sedan blandar ut i gröten så den blir lite varm. Klar att äta direkt. Kanel och banan blir jättebra ihop.

    Om man tycker gröt är trist och vill ha lite mer protein så kan man även göra övernattsgryn (kvarg, mjölk och havregryn)
    Jag tycker själv att det är supertrist att äta bara som det är. Men om man värmer hallon och har på så blir det mycket bättre. Alternativt att man har nån smak på grynbasen (kakao, jordnötssmör etc..)

  • joanna skriver:

    Hallon, banan och flytande honung!! Så gott! Eller banan och jordnötssmör, med lite kokos är också riktigt gott:D

  • Frida skriver:

    Jag brukar blanda lite kvarg med hallon som jag lägger som ett lager på gröten och sedan skivar jag banan och har på 🙂 jättegott! Sedan är det även gott att smaksätta gröten med typ kardemumma:)

    Ett annat tips är att hacka en ruta mörk choklad och ha på så smälter den 😀

  • Mikaela skriver:

    Lågkalori äppelmos, så sjukt gott och himla nyttigt. Skulle inte kunna äta min gröt utan det 🙂

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *