Få kontroll på kroppen!

Hej hej!
Senaste har jag fått mycket ont i svanken av att göra knäböj exempel och andra övningar! Det känns bara ont i ryggen, behöver ställa mig upp och krympa ihop ibland ryggen, jätte jobbigt. Samma gäller exempel lastdrag, jätte ont i svanken/ryggen! Eller när jag ligger på en bräda och gör bröstövningar med skrivstång. Kan jag ha dåliga ryggmuskler eller svankar gör mycket, men inget jag har känt av tidigare och försöker träna ryggen ibland.
🙁

SVAR: Hej!
Hmm det är svårt att säga när jag inte ser hur du utför övningen. Men det som är otroligt viktigt när du gör tex knäböj är att koppla på bålen, alltså magmuskulaturen också. Många tänker ”svanka lite extra för att inte få butt wink”, alltså det som händer när man går för djupt och kupar ryggen istället för att den är rak men för mycket svank kan också ge problem.

Har du bett någon att titta på dig när du väl kör ett knäböj om det ser rätt ut? Om du är på gym så kostar det inte att fråga någon som arbetar där, dom kommer garanterat att hjälpa dig. Det som också är viktig när du ligger på rygg och kör bröstövningar det är att du pressar ner svanken så att du har kontakt med underlaget.

Innan man börjar att gymma och träna så bör man gå igenom kontrollzonerna för att se så att kroppen är stabil. Har man bra kontroll så har man inte så mycket problem med att göra rätt i övningar. Och för att se om man har bra kontroll och stabilitet kan dessa övningar nedan vara bra:

1namnlosFör att se om du har bra stabilitet i övre kontrollzonen som är skuldror och axelparti:
Vänstra bilden så skjuts skulderbladen ut från kroppen- ej korrekt.
Högra bilden så är du helt slät över skuldrorna- korrekt
-Detta är viktigt att kolla på när man gör bland annat armhävningar eller står i hög planka!
3namnlosFör att se om man har bra magmuskulatur och är stark i bålen:
Upp med benen och pressa ner svanken så du inte får in några händer under ländryggen. Fäll benen sakta ut och känner du att det börjar bli en glipa mellan nedre delen av ryggen och underlaget så fäller du upp benen igen. Klarar du att fälla benen hela vägen ner utan att släppa från underlaget så har du grym bålstyrka! 😉
utfallFör att se att du har bra stabilitet i nedre kontrollzonen som är sätet:
Utfall, har du problem med att knät vobblar och du har svårt att hålla balansen kan det vara ett tecken på dålig stabilitet i nedre kontrollzonen. För att bli bra och stark i något så krävs det att träna på just det. Har man dålig stabilitet här kan det vara svårt att göra många benövningar med fria vikter.

6namnlosDenna övning är också grymt bra för att se så man har bra kontroll på kroppen och muskulaturen. Supertråkig men grym övning för att bli stabil. Stå på alla fyra sträck ut ena armen och motsatt ben utan att tappa i övre kontrollzonen och höfterna ska fortfarande vara parallella. Ingen höft ska lyftas upp högre än den andra.

2 reaktioner på “Få kontroll på kroppen!”

  • Elin skriver:

    Hej! Går det att träna upp brösten? Har nämligen väldigt slappa/hängande bröst, går det att träna bort de eller gäller de att bara gå ner i vikt?

  • Annika skriver:

    Jag kan på inget sätt göra övningar där ryggen inte svankar/lättar från marken.

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *