Mitt kostschema

God morgon på er. Alltså sorry men jag hann inte lägga upp mitt kostschema igår så jag kastar upp det idag istället! Det ni bör veta om min kost denna vecka är att Kalle på WörkOut har räknat ut hur mycket kalorier jag behöver, hur mycket fett, protein och kolhydrater för att min kropp ska ta av rätt energikälla när jag tränar vilket är just nu fett. Jag fick i mig för mycket kolhydrater och för lite fett innan men nu är allt uträknat till punkt och pricka och varför jag måste äta samma sak varje dag i en vecka är för att se hur kroppen reagerar. Om den ökar i vikt snabbt eller tvärtom, jag kanske står stilla i vikt. Målet har inget egentligen med vikten att göra, jag vill ju bli mer tonad, men det är ett enkelt sätt att snabbt få reda på om det börjar hända något med kroppen. 😉

Frukost:
Linfrön i vatten som dricks direkt på morgonen, för att rensa tarmen
Havregrynsgröt med mellanmjölk och jordnötssmör.

Mellanmål:
Proteinshake som jag tar efter träningen

Lunch:
Kyckling, ris, broccoli och sås gjord på turkiskt yoghurt.

Mellanmål:
Nötter, mandlar, cashew, valnötter

Middag:
Sallad med tex någon proteinkälla, avokado för att få fett och balsamico och olivolja som sås.

Detta är över 2000kcal på en dag. Utöver detta ska jag dricka ca 3 liter vatten och jag tränar 2 pass på måndagen, 1 på tisdag, 2 på onsdag, 1 på torsdag och fredag och sedan vila under helgen. Första dagen är avklarad, den gick jättebra och jag hade verkligen energi hela dagen så jag fick i mig bra mängd mat. Men sedan framöver är tanken att köra ett träningspass om dagen, mån- fre och såklart variera kosten. Vi måste bara se vad min kropp svarar på så därför blir det en testvecka. 🙂

39 reaktioner på “Mitt kostschema”

  • Erica skriver:

    Oj det var inte mycket🙂

  • Anonym skriver:

    Kom det inte fram för en x-tid sedan att krossade linfrön var dåligt att äta? Var tvungen att googla och hittade kort och gott detta: ”Linfrö innehåller ämnet linamarin som omvandlas till vätecyanid i kroppen. Vätecyanid är mycket giftigt.”

  • anonym skriver:

    Det är inte mycket mat och särskilt inte om man tränar. Skulle inte orka något och få dåligt immunförsvar med tex förkylningar.

    • Annica Englund skriver:

      Detta är uträknat för mig, min kropp, min energiförbrukning. Kalle har stenkoll på allt. 😉

    • Andrea skriver:

      Vad som är mycket eller lite är ju SJÄLVKLART individuellt … Fattar ärligt inte hur man kan tro att ALLA är stöpta i samma form ? Ska en person på två meter som väger 90 kilo äta lika mycket som en liten tjej på 150 cm äter ?

  • Tove skriver:

    Kommer du att bli lyckligare då? Om kroppen är mer tonad å fast än den är nu? Eller är det bara för du tycker det är kul att testa å experimentera? Bara intresserad av hur du tänker🌷

    • Annica Englund skriver:

      Nej det tror jag inte men det är kul att se vad kroppen är kapabel till och jag tycker också att det är snyggt så why not!? 😀

  • Therese skriver:

    Jag håller med andra om att det är lite mat för en som tränar så mycket som du… Men visst, bara en avokado ligger ju runt 300 kcal, men vet inte om man blir så mätt på det. Men det är ju en diet/deff, och då ska det ju vara annorlunda. Hur många kcal är det på en dag, av ren nyfikenhet? Jag är 160, väger 55 och tränar boxning 5 dagar i veckan, men behöver mycket mer mat än det där för att inte tappa fokus/vikt.

    • Annica Englund skriver:

      Okej då skulle jag gärna vilja veta hur mycket jag ska äta? Hur mycket protein, fett, kolhydrater för att du ska tycka att det är bra. Tro mig, Kalle har mer koll än någon av er med tanke på att han tränat mig ett tag nu och vet hur jag ska sköta allt runtom 😉

  • Sofie skriver:

    Jag o en vän tränar också myclet o försöker få en mer tonad kropp.. Hur många kalorier motsvarar detta per dag? Tack för alla dina tips!

  • Japp skriver:

    Klart, alla ni läsare vet ju bättre om kost än en kostexpert 😊 bäst du lyssnar Annica, alla här inne har ju stenkoll! 😱😱

  • anonym skriver:

    Det är ju så lite som en som behöver gå ner i vikt och satt på diet?! Och dricka tre liter om dagen. Jag haft njur problem. Och läkare säger räcker med hälften dvs 1 och en halv liter om dagen. Jag lyssnar hellre på läkare.

  • Emma skriver:

    Spännande, kul att du delar med dig trots att detta är uträknat för dig! Jag hade oxå behövt ha en Kalle i mitt liv haha, synd att man bor i Göteborg!

    Tycker även de är kul hur mycket åsikter folk har, hoppas verkligen inte du tar åt dig!?

    You go girl! 🙂

  • Josefine skriver:

    Va roligt! Kul att testa vad kroppen kan göra & hur den förändras. Kör på! Uppdatera gärna sen när du är klar 🙂 spännande och se vad du tyckte! Kram

  • Emelie skriver:

    Har du något tips på att få en tonad mage. Fattar att kosten är viktig men hur ofta anser din att man bör träna magen

    Måndag – vila
    Tisdag – mage, axlar, triceps
    Onsdag – ben & rumpa
    Torsdag – rygg, biceps
    Fredag – mage & rumpa
    Lördag vila
    Söndag – kondition

    Tror du man kan komma i bättre form än vad man är nu till sommaren 😉

    • Anonym skriver:

      Man kan inte punktförbränna fett. För att få en mer tonad mage behöver hela kroppen tränas och tappa fett. Det gör du enklast genom att äta mindre än vad du gör av med. På matkalkylen kan du räkna ut ditt behov.

  • Andrea skriver:

    Kostschemat är ju naturligtvis uträknat efter Annicas förutsättningar , och tydligen är det ingen här som sett henne i verkligheten !? Hon är ju pytteliten och har längd och vikt som en tolvåring , Ska hon då äta som en person med medelmåttlig längd och vikt tycker ni ? Herregud man anpassar väl sitt matintag efter vad som behövs och krävs för att må bra !

  • pernilla skriver:

    Alla reagerade på mängden mat, var de bara jag som reagerade på hur gott det ser ut? Mums nu vart jag ju hungrig! 😀 Dock är jag inte lika duktig som du är Annica så jag ska festa till det med en superdupersmarrig semla från Lillebrors bageri. Men är det semmeldagen så är det, riiiight!? 😛 *skratt* Och du, när du får/ kan festa till det lite så testa semlan från Lillebrors bageri. Seriöst, jag finner inga ord. Den är så jädrans gudomlig. Och jag har aldrig varit en dyrkare av semlor. Men oh my good så god den är! De ligger på Rörstrandsgatan 12 så har du vägarna förbi där någon dag.. 🙂

  • Diana skriver:

    Lunchen med kycklingen & ris, är det mängden ris & kyckling tillagad eller rått? 🙂

  • Lisa skriver:

    Jag brukar inte kommentera, men jag tycker du Annica låter otroligt dryg i alla svar på dessa kommentarer. Varför då? Om du ändå bara ska kommentera något drygt behöver du väl inte svara överhuvudtaget…

    Jag som själv är insatt i kost och träning fattar att ditt kostschema är uträknat efter just dig. Jag som är längre och tyngre vet att jag måste äta mer. Men du behöver ju inte heller skriva ut vad du äter. Folk verkar bli upprörda och finns säkert massa tjejer här inne som kommer äta exakt samma sak som dig, som kanske behöver ännu mer kalorier eller annan uppsättning mat. En tanke bara.

  • Emma skriver:

    Så kul och imponerande! Kör hår Annica, skit i alla kommentarer, bara avensjuka! Du är grym, ska bli riktig kul att följa detta <3

  • Olivia skriver:

    Hej Annika funkar linfrön bra att rensa tarmen? Är alltid förstoppad och hade varit magiskt om linfrön hade kunnat hjälpa mig rensa tarmen. Funkar det för dig?
    Kram Olivia

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *