En veckas matschema!

1457263153-9793

Okej det här är så efterfrågat att det inte är sant. Men innan ni läser allt vill jag bara klargöra en grej, jag är ingen kostrådgivare. Detta ”schema” har jag satt ihop till Marcelos syster Patricia som har lite problem med att få till det med kosten. Hon behöver lite svart på vitt exakt vad hon ska äta och när för att det ska fungera till henne så här gjorde jag ett schema till henne så att hon i alla fall får i sig mat så hon har energi hela dagen. Det här schemat är mycket bättre än att få i sig för lite mat under en dag för det enda som händer då är att kroppens ämnesomsättning blir sämre och man blir som en zombie =ingen energi.

Så här har ni lite tips på hur man kan äta under veckodagarna, alltså inget måste. Som ni ser på typ alla luncher så har jag satt ”rester från gårdagens middag”, genom att göra en stor middag så har man lunch till dagen efter vilket gör att man sparar en hel del tid och ska man iväg till jobbet är det bara att ta med en matlåda.Så ta detta schema med en nypa salt, ta det som ett tips och inte som ett måste.

Ännu en gång, jag är inte utbildad inom detta men det här matschemat är bra mycket bättre än att äta alldeles för lite under dagarna. Du kommer ha energi under hela dagen, du kommer må bättre och tränar du kommer du få så mycket snabbare resultat om du äter bra! 😉

Ett litet till tips är att ställa larm på mobilen när du ska äta. Även fast du inte är hungrig hjälper du kroppen att hålla en jämn blodsockernivå och du blir inte sugen på något onyttigt. 😉

Måndag:
Frukost: Havregrynsgröt med 1 skivad banan och mjölk till
Mellanmål: Grönssaks- eller proteinsmoothie
Lunch: Räksallad
Mellanmål: Frukt och lite nötter
Middag: Råris och fisk med en god sallad till.
Kvällsfika: Fruktsallad

Tisdag:
Frukost: Grönsakssmoothie
Mellanmål: 3 riskakor med keso och avokado
Lunch: Rester från gårdagens middag
Mellanmål: Acaibowl
Middag: Hemmagjorda biffar, potatis och en god sallad till
Kvällsfika: ProPud

Onsdag:
Frukost: Proteingröt med sojamjölk
Mellanmål: En banan med jordnötssmör
Lunch: Rester från gårdagens middag
Mellanmål: Turkisk yoghurt med en kork Fun Lightsaft och bär
Middag: Linsgryta
Kvällsfika: Acaibowl

Torsdag:
Frukost: 3 ägg, kokta, röra eller som omelett
Mellanmål: Kvarg med frukt och bär
Lunch: Rester från gårdagens middag
Mellanmål: Proteinbar och en frukt
Middag: Kyckling och ris med god sallad
Kvällsfika: Proteinsmoothie och en frukt

Fredag:
Frukost: Havregrynsgröt med skivad banan och mjölk till
Mellanmål: Knäckebröd med smör och kalkon
Lunch: Rester från gårdagens middag
Mellanmål: Proteinshake med en frukt
Middag: Tacos utan bröd
Kvällsfika: ProPud

Lördag:
Frukost: Proteinpannkakor med vaniljkesella och bär
Mellanmål: Acaibowl
Lunch: Mangosallad med bönor och fetaost
Mellanmål: Tonfisk med lite grönsaker
Middag: Hemmagjord pizza
Kvällsfika: Fruktsallad eller snacks, idag får du gotta dig!

Söndag:
Frukost: Omelett med härlig sallad till
Mellanmål: Kvarg med Fun Light och bär
Lunch: Sparrissoppa
Mellanmål: Bärsmoothie
Middag: Fiskgryta
Kvällsfika: Fruktsallad med ProPud vanilj

14 reaktioner på “En veckas matschema!”

  • Sanna skriver:

    Hej Annica!
    Jag väger 60 kg nu och är 165 cm lång, vill gå ner några kg för att tighta till mig lite, har nämligen alltid vägt runt 55 men har lagt på mig endel nu..
    Om man vill ha något jag kan byta ut mot vanligt ris & pasta, vilket är det bästa alternativet med minst kalorier i?
    Är det tex råris, fullkornsris, fullkorns bulgur eller ska man sluta med det helt eller vad rekommenderar du?
    Tycker även frukt och bär är så gott och det hjälper mig att hålla mig borta från socker, men läste att kvinnor ska skippa socker om dem ska ner i vikt för det är så mycket fruktsocker i? Skulle du kunna hjälpa till lite med mina frågetecken.. är så vilsen kring detta 🙂 Tacksam för svar!!!

    • Lisa skriver:

      Du ska inte sluta käka kolhydraterna som består av ris och potatis.
      Alltså jag äter typ samma mat jämt. Råris/potatis och kyckling/nötkött/fisk.
      Vill du gå ner i vikt ska du göra av med mer energi än vad du gör av med! Ät allt men i mindre mängd bara.

      • L skriver:

        Jag tror det beror på om man har mycket fett runt magen tex, då är det nog bra att äta så lite kolhydrater som möjligt. Jag har märkt att det gör stor skillnad för mig iallafall. Jag har lärt mig att bulgur är bättre alternativ än pasta och ris. Och fullkornsris är nog bättre än vitt ris tror jag. Men man behöver ju inte sluta helt med det. Man kan också äta massa grönsaker till istället för pasta och sånt , eller tex blomkåls-ris eller blomkåls-mos som är jättejättegott
        Men som Lisa säger så är det viktigaste att man gör av med mer kcal än man stoppar i sig

  • Maria g skriver:

    Bra schema o bra makeupvideo snyggt jobbat.

  • Sanna skriver:

    Tack för svar! Men ska man inte skippa vissa saker då för att skynda på det lite? 🙂
    Äter ganska mycket husmanskost vanligtvis annars med såser på grädde osv..

  • Gamze skriver:

    så ren mat som möjligt , vett å ettiket å lite logik d, behöver inte vara mer avancerat åså ska man röra på sig !

  • Sanna skriver:

    Tack!!! Men är det okej att äta massa frukt eller vad tycker ni? Blir nojig när det står att det är så jäkla mycket socker i det.. skulle det göra att man inte gick ner i vikt liksom?

    • Maria g skriver:

      Gå till en dietist så får du svar på dina frågor lycka till.

    • Elin skriver:

      Ät ren mat, skippa allt som innehåller onödiga tillsatser. Den största boven är socker och mjöl. Utesluter du det och äter en rejäl, stabil frukost, lunch och middag + rör på dig så spelar en frukt hit och dit ingen roll. Jag äter banan varje morgon och efter träning, vilket innehåller mycket fruktsocker. Men en frukt innehåller mycket annat som är bra för kroppen, så man får överväga vad man tycker är viktigast för sig själv. Det är väldigt individuellt! Det viktigaste är att du håller blodsockret i schack, så det inte går upp och ner under dagarna. Annars är risken stor att man stoppar i sig onödiga kalorier som man kanske inte ens reflekterar över.

    • Natalie skriver:

      I slutändan handlar det om kalorier in o kalorier ut. Äter du frukt en hel dag o överskrider kaloriintaget spelar det ingen roll om det är frukt, då kommer du inte gå ner i vikt ändå. Dessutom är fruktos en av dem sockerarter som kroppen har svårast att ta hand om, så att äta mängder av frukt är inte att föredra ändå. Bättre med bär o grönsaker 🙂 sen spelar det ingen roll vilka kolhydrater man väljer, ris/pasta/bulgur/potatis. Allting är individuellt o beror på hur det fungerar från person till person, så man får testa sig fram. Jag funkar bäst på potatis, qinoua o ris har jag märkt. Bulgur o couscous är ju vete o jag blir rätt uppsvälld av det i stora mängder. Men minus på kalorikontot är det söm gäller för att gå ner i vikt, i praktiken kan man gå ner i vikt på godis men det kanske inte är så bra för kroppen, hehe 😛 ha en fin dag!

      • Emy skriver:

        Nej, så är det inte. Olika typer av näringsämnen katalyserar olika typer av endokrina responser.
        Snabba kolhydrater bryts snabbt ner till sockerarter som tas upp av blodet vilket höjer blodsockernivån. Kroppen reagerar på det genom att öka utsöndringen av insulin, ett hormon vars funktion bl.a. är att lagra glukos som i sin tur blir till bränsle (energi) för muskler och hjärnan. Insulin lagrar dock också fett i våra fettceller så ju mer insulin du har i blodet, desto svårare blir det att tappa fett. Redan här har du alltså försvårat för dig själv att gå ner i fettvikt, och då har vi inte ens börjat titta på vilka övriga negativa effekter högt blodsocker har på kroppens homeostas.
        Kroppen har ett naturligt jämviktsläge där den s.a.s ”reglerar sig själv” med hjälp av hormoner (signalämnen) som har sina receptorer i våra celler där de stimulerar de processer som cellen är programmerad för att utföra. För mycket stimuli leder till överaktivering medan det motsatta så klart gäller när stimuli är lågt, och för mycket eller för lite av någonting leder så klart till en obalans, vilket är detsamma som att din kropp inte fungerar optimalt så som den av naturen är tänkt och skapt för att fungera.
        I stora drag är det detta som ligger bakom våra s.k välfärdssjukdomar. Det är helt enkelt inte sunt för människan att äta så som vi gör idag och det gör oss sjuka. På riktigt.
        VAD vi äter spelar betydligt större roll för vår hälsa än hur mycket vi äter och att tänka ”näring” istället för ”energi” när det kommer till kost och diet kommer att leda till bättre, snabbare och mer hållbara resultat. Ge din kropp bättre förutsättningar för att tillvarata de energimängder vi konsumerar på ett hälsofrämjande sätt, så kommer kroppen svara med att bli friskare, piggare och starkare. Var snäll mot kroppen så är den snäll tillbaka =)

  • Tror allt är väldigt individuellt jag älskar frukt och kolhydrater!

    http://erikalindgren.com/

  • L skriver:

    Bra tips på vad man kan äta Annica 🙂 . jag måste nog ta och prova Propud, kanske det är gott ?

  • Elin Fagerberg skriver:

    Det låter väldigt vettigt!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *