Beachträning

Imorse möttes vi alla i receptionen kl 8 för att traska ner till stranden. Det vankades beachWörkOut. Vi kommer att träna med vår egna kroppsvikt väldigt mycket detta resa, mestadels och jag kan säga att redan efter gårdagens pass så vet jag att det kommer räcka gott och väl.

Vi möttes av en blöt mark men lite lätt sol, dock varade det inte så länge… När vi kom ner till stranden och hade kört vår uppvärmning så kom regnet. Jag brukar bli lätt irriterad av dåligt väder men jag är så glad och tacksam över att få vara här så det var liksom inget som rörde mig alls. Jag kunde fokusera på det vi skulle köra och denna morgon var det Tabataträning i olika former.

Man kan verkligen lägga upp ett helt pass med endast Tabataintervaller. Om jag inte minns fel så hade vi fem olika övningar där vi jobbade två och två. Och varje Tabata är ju på 4 minuter så totalt jobbade vi i 20 minuter. Och mellan varje set så fick vi springa i sanden ca 100m innan nästa set.

Tabata
Jobba allt vad man orkar i 20 sekunder, vila 10 sekunder.
Så gör man 8 gånger. Det är ett set Tabata.

Hur man kan köra Tabata hemma med egen kroppsvikt
Du kan köra Tabata med typ alla övningar så det gäller bara att använda fantasin och sedan se hur mycket tid man har på sig. Har man ca 20- 30min ja då räcker det med fem övningar och då kan man välja att köra hela kroppen eller endast fokusera på övre- eller nedre delen av kroppen:

Hela kroppen, exempel:
Armhävningar
Upphopp
Situps
Mountainclimbers
Rygglyft

Övre delen, exempel:
Pullups
Dynamisk planka
Armhävningar
Rygglyft
Dips

Nedre delen, exempel:
Upphopp
Situps
Boxjumps
Höftlyft
Mountainclimbers

Förstår ni mitt tänk? Om jag kör sådana här cirklar så brukar jag se till att varannan övning är lite mer styrka och den andra är lite mer pulshöjande. Det här är ett upplägg man lätt kan köra hemma, utan redskap. Eller varför inte möta upp en polare i en härlig park och kör tillsammans och avsluta med en picknick. 😉

En kort promenad ner mot stranden.Vi möttes av lite sol.Alltså vilken lyx va? Att få träna på stranden.Pischa går igenom passet.Dags för uppvärmning.Efter en timmas köttande på stranden. Vilket härligt gäng va!? Vi kommer från olika ställen, har olika träningsbakgrunder. Det är par, någon är gravid, några har tidigare skador men alla anpassar sig så att vi alla kan träna tillsammans och ha det roligt! Det är det som är så viktigt med träning, att man finner glädjen i den.

4 reaktioner på “Beachträning”

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *