”Äter knappt någon mat”

Lite bilder från veckans afrodans som jag var på med mina vänner via Bruce-appen.

Hejsan Annika!
Du är verkligen min stora inspirationskälla både inom skönhet och träning. Och jag behöver lite tips och råd. Jag är 18år, 164cm lång och väger 66. Jag är inte tjock men ksk lite mullig, detta är något jag mår rätt så dåligt över väldigt ofta…. jag har typ extra fett på nedre delen av magen vilket gör att jag ser väldig stor ut på de partiet och det är de jag har mest komplex över. Vet att man inte kan punktförbränna osv men hur ska jag komma igång med konditionsövningarna?? Samt hur ska jag få motivationen till att träna tex rumpa och mage? Jag ställer mig och ska göra några squats men efter tre st känns de som om de ändå inte kommer göra någon skillnad alls. Behöver verkligen hjälp:( saken blir inte bättre heller då jag är extremt sockerberoende och äter nästan bara sötsaker och macker varje dag, knappt någon redig mat.

SVAR: Hej!
Hur du ska komma igång måste komma från dig själv, du måste hitta motivationen och viljan att träna. Ställ dig frågan ”Varför ska jag träna” och jag upplever redan som att du har svaret redan. Om du nu vet att du kommer få resultat genom att träna, vad hindrar dig från att sätta igång? Att träna innebär inte att du ska tvinga iväg dig till gymmet utan du måste tänka på vad som är roligt. Vad gillar du att göra, vad för typ av aktivitet? Jag gillar inte att gymma alla gånger och därför varierar jag min träning med lite olika crossfitpass eller WörkOut just för att jag älskar högintensiv träning och det är också den jag själv får bäst resultat av. Det förbränner väldigt bra!

Man måste också veta att träning ger inte resultat efter någon vecka, det kan ta månader. Och du måste vara medveten att tiden kommer att passera vilket som, sen är det upp till dig att sätta igång med träningen för om tre månader kommer du antingen stå på samma ställe som idag eller faktiskt kommit en bit på vägen vad gäller träningen.

Har du svårt att komma igång försök att få någon kompis med dig, ha några dagar i veckan när ni tränar tillsammans för träning är så mycket roligare med någon. Eller så kan du boka in dig på pass, då har du dina dagar fasta tider där du kör. Du slipper tänka så mycket och följer bara instruktören.

Jag själv upplevde att sötsugen försvann när jag började träna. Visst äter jag sötsaker men inte alls i samma mängder som förut och det är för att när du börjar träna kommer kroppen skrika efter näring, protein och kolhydrater som ger dig energi och byggstenar så att din kropp kan formas och få muskler. Men börja sakta men säkert med träningen så lovar jag dig att kosten kommer att falla sig lite mer naturligt efter ett tag.

Men om du vill ha ännu snabbare resultat så är kosten en stor del i det hela. Om jag själv vill ha resultat på en två veckor så är det stenhårt fokus på kosten, välja rätt saker och äta regelbundet. Det viktigaste är att du hittar en balans som du känner fungerar för dig, du kommer att få resultat men det är bara upp till dig att bestämma när du vill sätta igång. Lycka till med allt!

Aki, Pischa och Majo in action.Nöjd efter passet. 😀

2 reaktioner på “”Äter knappt någon mat””

  • anonym skriver:

    Träningen ger visst resultat efter några veckor. Du orkar mer du blir piggare och bra tex för lungorna. Du kommer sova bättre. Så allt som innebär att man tar i lite extra och motioner och tex väljer trapporna istället för hissen spelar roll. Lycka till.

  • sofia skriver:

    Hej Annica,
    jag har funderat på när jag ser dig på träningsbilder att du ofta har så mycket smink på dig. Varför har du det ? Känns det inte ofräscht? Majoroteten av människor brukar ju tvätta av sig smink före träning, åtminstone inte sminka upp sig. Eller vad använder du för sminkprpdukter som håller så bra när du svettas om du kör hårt menar jag? Borde det inte vara bättre för hyn och porerna att vara rena och då svettas ut slaggprodukter, inte täppa till dem ? Eller hur tänker du kring detta?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *