Booty-Camp

Innehåller adlinks och samarbetspartners

Träningstopp- Länk // Lite halsband med stjärntecken- Länk // Transparenta hårsnoddar- Länk

Jag ska snart till WörkOut för en liten styrkefest men jag tänkte berätta en grej som jag var med om igår. Jag stack dit och tränade 18:45 och då var det en tjej som heter Angelica som höll i passet. Hon pendlar tydligen lite mellan USA och Sverige men är här nu ett tag och jobbar lite på WörkOut. Hon höll i ett pass igår med fokus på rumpan och jag personligen har alltid haft så svårt att få kontakt med den. Jag har följt bokens alla regler men det slutar ändå med att jag får ont i ländryggen. Så jag berättade det för henne för hon var så tydlig med att ”säg till om ni inte känner något för står ni och lägger tid på den här övningen och inte känner något ja då är det slöseri med tid” typ något sådant.

Jag brukar typ inte palla säga till utan jag kör på och sedan kan jag ta smällen efteråt. Skitdumt I know… Och trots att jag har en PT-utbildning så innebär det verkligen inte att jag är en bra PT. Jag kan anatomin och vet varför man gör övningarna och hur dom ska utföras men för att bli en bra PT krävs det ju så mycket mer och framför allt ett jäkla brinnande intresse för det. Men jag sa till och hon gav sådana jäkla bra tips och jag har nod aldrig fått sådan kontakt med sätesmuskeln som jag fick igår och det var bara genom små justeringar.

Bara för att en övning passar många innebär inte det att den passar mig eller så kanske den gör det men jag behöver bara vinkla lite annorlunda på fötterna eller stanna lite tidigare. Sådana småsaker gjorde enorm skillnad och jag som ändå kan göra ett marklyft på 105kg körde marklyft med en 16kg kettlebell igår för att få den rätta kontakten.

Jag sa det till henne hon borde köra ett BootYcamp för det är ju stor efterfrågan hur man tränar ben och röv och det är svårt att bygga ett bra ass om man inte vet alla dom här små knepen. Det handlar inte enbart om att göra tunga squats, vissa kan få bra röv av det men inte alla. Vissa kanske behöver göra fler reps med andra övningar i olika vinklar för att träffa rätt och när man fått den kontakten så kan man börja öka i vikt.

Jag är ganska övertygad om att jag har gått på med för tunga vikter för snabbt. Jag klarar av att lyfta dom men jag får inte den kontakten som man bör få. Tex Russian twist som är en magövning, jag känner mer i bålen när jag använder mig av en 3kg vikt istället för 15kg. Det märkte jag av nu i Marbella och då har jag ändå tränat på i 7 år-ish. Så jag har bara tränat på och det har ju liksom ändå fungerat bra men bara för att man orkar ta tyngre vikter så innebär det inte alla gånger att man blivit bättre med sin träning.

Så jag känner lite att jag kommer gå tillbaka och jobba mer med grunderna för att bana om mitt rörelsemönster i kroppen. När jag gör mina marklyft får jag bara kontakt med framsida lår när jag också ska känna i sätet, även i mina kettlebellswingar och squats så jag kommer gå ner i vikterna för att arbeta om mitt mönster och göra bättre teknik. Det är så vanligt att tex i marlyft att man gör en överextension i ryggen, vad är det nu då kanske några tänker och det är att svankar på ren svenska, och då finns det en risk att du inte får den kontakten man ska via ett marklyft.

Det är alltid kul att lära sig något nytt inom träningen och så jäkla skönt att höra någon säga som bra makeupartister säger. Det finns inga regler utan riktlinjer och man behöver alltid anpassa allt efter varje individ. 😉

Här nedan är passet vi körde igår och vi värmde upp genom att hitta kontakt med gummiband för att väcka våra booteys!

3 reaktioner på “Booty-Camp”

  • emma skriver:

    Jag skadade min axel för ett halv år sedan och börjar nu med små vikter 2-3 kg hantlar att bygga upp musklerna igen i hela kroppen. Och wow vilken skillnad, jag gick till en sjukgymnast för lite hjälp och får bättre kontakt med musklerna än någonsin!
    Jag tror det är viktigt man får bra kontakt än bara lägga på massa och köra.

  • StrongMama skriver:

    Alltså du är ju bara för snygg människa. Stark, snygg och driven, vilken tjej du är Annica!

  • Kakan skriver:

    Intressant sånt här. Kan inte du lägga upp ngt klipp där du visar några övningar och berättar pedagogiskt alla små detaljer du gör då, för att få din kontakt med rumpmusklerna som bäst? ☺️🙂Tycker också det är svårt och vet inte riktigt vad jag ska justera osv. 🧐😘

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *

Denna webbplats använder Akismet för att minska skräppost. Lär dig hur din kommentardata bearbetas.